December 7, 2005




۱۰۸كشته در سقوط هواپيماى نظامى در تهران
مجتمع مسكونى واقع در شهرك توحيد(حومه جنوب غربى تهران) كه هواپيماى نظامى حامل خبرنگاران به آن اصابت كرد.
به موجب ‌آخرين گزارش‌هاى رسيده، در سانحه ديروز سقوط يك فروند هواپيماى باربرى نظامى در تهران ۱۰۸ نفر كشته شدند. بنا بر اظهارات ديروز سخنگوى نيروهاى انتظامى در صدا و سيماى جمهورى اسلامى، كليه سرنشينان هواپيما، شامل خلبان، گروه پرواز، خبرنگاران نظامى و غير نظامى، افسران و درجه‌داران و نيز ۱۰ نفر از ساكنان يك مجتمع مسكونى در اين سانحه جان سپردند. اين در حاليست كه در گزارش‌هاى پيشين از ۱۱۶ كشته سخن رفته بود.
با وجود اين سخنگوى سازمان پزشكى قانونى تهران امكان اينكه قربانيان حادثه بيش از اين تعداد شوند را رد نكرد. علت اين امر وخامت وضعيت جسمانى حدود ۲۰ نفر از مصدومين است كه به علت سوختگى در بخش‌‌‌هاى مراقبت‌هاى ويژه بسترى‌اند.
وزارت كشور ايران وجود نقصى فنى در سيستم موتور را عامل اصلى بروز اين حادثه خواند. در عين حال شاهدان عينى گزارش مى‌دهند كه قطعات لاشه‌ى هواپيما در مجاورت اين مجتمع بر زمين افتاده بودند.
هواپيماى نظامى C-130 از نوع هركولس در ساعت ۱۳ و ۴۵ دقيقه به وقت تهران حين سقوط به زمين به يك مجتمع مسكونى در شهرك توحيد واقع در مهر‌آباد جنوبى اصابت كرد و به همراه اين مجتمع به آتش كشيده شد. اين هواپيما پيش از انقلاب از آمريكا خريدارى شده بود و ۳۰ سال از ساخت آن مى‌گذشت. بدليل تحريم‌هايى كه پس از انقلاب عليه جمهورى اسلامى اعمال شد، سازمان هواپيمايى با نقصان قطعات يدكى اين نوع هواپيما روبروست. همچنين هواپيماهاى هركولس C-130بارها گرفتار سوانح مرگبار شده‌اند. از اينها گذشته آلودگى بيش از حد هوا در روز چهارشنبه و شرايط نامساعد ديد، به بروز حادثه كمك كرد.
امروز روزنامه همشهرى به نقل از همسر يكى از قربانيان گزارشى منتشر كرد. بر پايه‌ى اين گزارش، همسر اين زن از داخل هواپيما به او تلفن كرد و گفت كه خلبان به دليل نقص فنى مايل به پرواز نيست. اين زن از مسئولان امر خواست تا توضيح دهند چرا پس از ساعت‌ها تاخير به اين هواپيما اجازه پرواز دادند؟
در بسيارى از روزنامه‌هاى ايران اتهام‌هاى زيادى به مقامات مسئول وارد شده كه نماينده ارتش جمهورى اسلامى آنها را رد كرده است.
بيشتر قربانيان حادثه را خبرنگاران تشكيل مى‌دهند. حدود ۶۸ خبرنگار و گزارشگر رسانه‌هاى مختلف با اين هواپيما راهى بندر عباس بودند تا از يك رزمايش نظامى عكس و گزارش تهيه كنند.
در همين حين از سازمان پزشكى قانونى تهران خبر مى‌‌‌‌‌‌رسد كه شمار بسيارى از خانواده‌هاى قربانيان براى تشخيص هويت جان‌باختگان امروز راهى اين مركز مى‌شوند. با وجود اينكه با توجه به فهرست مسافران هواپيما اسامى سرنشينان مشخص است، تشخيص هويت كشتگان به كندى پيش مى‌رود. علت هم آن است كه به دليل سوختگى شديد قربانيان،‌ تشخيص آنان بسيار دشوار و تنها از طريق مشخصات ويژه موجود در پيكرشان امكان‌پذير است.
در پى سانحه فوق اتحاديه اروپا مراتب تاسف و همدردى خود را با بازماندگان حادثه اعلام كرد. خبرگزارى جمهورى اسلامى ـ ايرنا در همين رابطه به نقل از خبرگزارى فرانسه گزارش داد: بريتانيا و ساير اعضاى اتحاديه اروپا كه از ۲۵ كشور تشكيل مى‌شود، كشته شدن دهها نفر در سانحه روز سه‌شنبه سقوط هواپيماى ترابرى نظامى را در يك منطقه مسكونى تهران به ايران تسليت گفتند.
جك استراو، وزير امور خارجه بريتانيا به نمايندگى از كشورش و اتحاديه اروپا كه بريتانيا رياست دوره‌‌اى شش ماهه ‌آن را به عهده دارد، گفت: سقوط هواپيما در تهران موجب ضايعات انسانى شديدى شده است. وى اظهار داشت: من مى‌خواهم از جانب اتحاديه اروپا عميق‌ترين ابراز همدردى خود را با خانوده‌هاى كشته شدگان و مجروحان اين حادثه هولناك داشته باشم
.

No comments: