December 7, 2005

مرور روزنامه های تهران: 16 آذرماه
روزنامه های صبح امروز تهران با چاپ عکس ها و گزارش های سانحه هوايی روز سه شنبه، در مقالات احساسی از کشته شدن جمعی از خبرنگاران و عکاسان که با اين پرواز نظامی در حال سفر به جنوب کشور و گزارش يک مانور نظامی بودند، ابراز تاسف کرده اند. گزارش احتمال پيروزی چهارمين وزير نفت پيشنهادی رييس جمهور و کسب رای اعتماد از مجلس، مراسم سالگرد روز دانشجو که جداگانه در دانشگاه ها برگزار می شود، افشاگری های شهردار تهران در مورد تخلف هايی در جريان پرداخت وام ازدواج از جمله ديگر مطالب روزنامه های امروز صبح است.
روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان بزرگ رسانه ها داغدار شدند، جوان با تيتر کبوتران آگاهی، اعتماد با عنوان مرگ جانگذار مردان سايه، شرق با تيتر پرنده مرگ، آفتاب يزد با عنوان سه شنبه سياه خبرنگاران، گزارش های مربوط به سقوط هواپيمای نظامی بر مناطق مسکونی نظاميان در جنوب تهران را در صدر اخبار خود منعکس کرده و فهرست کشته شدگان اين حادثه را آورده اند.
کيهان، شرق، ايران و اعتماد سرمقاله خود را به همين موضوع اختصاص داده و در آن به دليل از دست رفتن همکارانشان از آنان به خوبی ياد کرده اند.
ايران در مقاله ای نوشته ديروز يکی از تلخ ترين روزهای کاری برای همه کسانی بود که در حوزه رسانه ای کشور تلاش می کنند و خبر سقوط هواپيمايی که حامل خبرنگاران رسانه های مختلف گروهی بود به سرعت و لحظه به لحظه بر دل نگرانی ها می افزود، تا اينکه اعلام شد همه سرنشينان هواپيما جان به جان آفرين تسليم کردند.
جام جم تنها روزنامه صبح امروز است که گزارشی درباره اين سانحه ندارد.
شرق نوشته مراسم بزرگداشت روز دانشجو در غياب مسئولين دولتی، رييس جمهوری و وزير علوم و با حضور فعالان سياسی در دانشگاه ها برگزار شد.
به گزارش اين روزنامه ، محمد توسلی عضو شورای مرکزی نهضت آزادی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران گفت: استقلال ، قطع ارتباط با جامعه روشنفکری نيست بلکه بايد با ساير نهادها ارتباط ارگانيک داشت و ضروری است که برای کسب اطلاعات و تحليل با جامعه روشنفکران ارتباط مناسبی را برقرار کرد ولی خود جنبش دانشجويی بايد تصميم گيری و تحليل کند.
کيهان بدون هيچ اشاره ای به مراسم روز گذشته خبر داده که امروز مراسمی از سوی بسيج دانشجويی برپا می شود.
به نوشته کيهان رحيم پور ازعدی و ذکائی دو تن از سخنرانی جناح های تندرو در مراسم امروز سخنرانی می کنند.
ايران با عنوان گفتگوی صميمی با رييس جمهوری متن يک نامه را چاپ کرده که از سوی دانشجويان برای احمدی نژاد نوشته شده و در آن آمده شما متهم هستيد که با امواج مردمی، در واقع حلقه نخبگان احزاب را دور زديد و ظاهراً بنا داريد که بقيه راه را هم در ميان مردم و با مسکوت گذاشتن خواص، طی کنيد. لطفاً به اين ايميل پاسخ صادقانه و شفاف بدهيد گرچه اميدی ندارم.
به نوشته روزنامه ايران رييس جمهور احمدی نژاد در پاسخ نويسندگان نامه گفته است ايجاد تقابل ميان (توده - نخبگان)، تقابل غلطی است و در ذهن بنده چنين نقشه ای نبوده و نيست و متأسفم که عده ای خود و رفقايشان را مظهر نخبگان عالم و هزاران دانشگاهی صاحب فکر ديگر را غيرنخبه و عوام می شناسند که البته بنده به تعريف های کلاسيک از "روشنفکری" هم منتقدم.
به نوشته جوان مجلس در قبال چهارمين گزينه معرفی شده رييس جمهوری برای تصدی پست وزارت نفت انعطاف نشان داد و سه بعد از روز از زمان معرفی وزيری هامانه ، فضای مجلس تلطيف شد.
اعتماد با عنوان ناگهان ورق برگشت گزارش داده که به طور ناگهانی بخش های مختلف جناح هوادار دولت که در مورد وزيران پشينهادی قبلی با هم اختلاف داشتند در مورد وزيری هامانه همعقيده شدند.
به نوشته کيهان يکی از اعضای فراکسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به اهميت وزارت نفت اظهار داشت: درباره وزارت نفت، توانمندی وزير پيشنهادی خيلی مهم است و به صرف خصلت خوب فردی، نمی توان به افراد مسئوليت وزارت داد.
روزنامه جوان نوشته يک عضو کميسيون اجتماعی مجلس با انتقاد شديد از ادامه بی توجهی نسبت به وضعيت کارتن خواب ها در سطح شهر تهران گفت: در تهران به طور يقين هر شب ۱۵ کارتن خواب می ميرند. موسی الرضا ثروتی گفته دولت به لحاظ قانون اساسی موظف است نسبت به پوشش کارتن خواب ها اقدام کند.

No comments: