November 2, 2005

انفجار در مراکز تجاری بريتانيا در تهران
در برابر ساختمان محل دفاتر چند شرکت بريتانيايی در تهران انفجاری روی داده اما تلفات جانی نداشته و تنها خسارات مختصری بر جای گذاشته است.
بامداد روز چهارشنبه، 2 نوامبر، انفجار کوچکی در برابر برج سايه، واقع در خيابان وليعصر که دفتر شرکت هواپيمايی بريتيش ارويز و چند شرکت ديگر بريتانيايی در آن قرار دارد، انفجار کوچکی روی داد و به اين ساختمان آسيب اندکی وارد کرد.
خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - از قول علی اصغر احمدی، معاون امنيتی و انتظامی وزارت کشور، گزارش کرده است که حادثه روز چهارشنبه در برج سايه را ناشی از انفجار يک بمب صوتی دست ساز اعلام داشته و گفته است که در اثر اين انفجار دو جام شيشه ساختمان شکسته است.
آقای احمدی گفته است که ماموران انتظامی برای يافتن عوامل و انگيزه کار گذاشتن اين وسيله انفجاری تحقيقاتی را به جريان انداخته اند.
اين دومين انفجار در نزديکی دفاتر شرکت بريتيش ارويز در خلال ماه های اخير است و روز 2 ماه اوت سال جاری نيز انفجار ديگری در طبقه دهم ساختمان سايه روی داد که دفاتر نمايندگی بريتيش ارويز و شرکت نفت بريتانيا - بريتيش پتروليوم - در تهران در آن واقع است.
انفجار روز چهارشنبه تنها دو روز قبل از برگزاری مراسم سالگرد گروگانگيری در سفارت آمريکا در سال 1979 و در حالی گزارش می شود که روابط جمهوری اسلامی و بريتانيا رو به تيرگی گذاشته است.
دولت بريتانيا يکی از کشورهايی بود که نقشی اساسی در تدوين و پيشنهاد پيش نويس قطعنامه ای عليه برنامه های هسته ای ايران ايفا کرد. اين پيش نويس به تصويب شورای حکام آژانس بين المللی انرژی رسيد و خشم مقامات جمهوری اسلامی را برانگيخت.
همچنين، مقامات بريتانيايی از جمله سفير آن کشور در عراق امکان ارتباط برخی عناصر جمهوری اسلامی در حملات شورشيان در جنوب عراق را مطرح کرده اند که آرامش نسبی اين منطقه را مختل کرد و به نيروهای بريتانيايی مستقر در آن تلفاتی وارد آورد و در مقابل، برخی مقامات ايرانی از دست داشتن عوامل بريتانيايی در انفجارهای اخير خوزستان سخن گفته اند.
اخيرا نيز نخست وزير و ساير مقامات ارشد بريتانيا، که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را برعهده دارد، سخنان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران را که خواستار نابودی اسرائيل شده بود به شدت تقبيح کردند.

No comments: