November 1, 2005

'بازداشت عاملان اصلی بمبگذاريهای اخير اهواز'
وزارت اطلاعات ايران با صدور دومين اطلاعيه خود در مورد بمبگذاری ماه گذشته در شهر اهواز، اعلام کرد که عوامل اصلی اين بمبگذاری را دستگير کرده است.
وزارت اطلاعات دو روز پيشتر در اطلاعيه نخست خود اعلام کرده بود که پنج نفر را در ارتباط با بمبگذاری پانزدهم اکتبر (23 مهر) گذشته در خيابان نادری اهواز دستگير کرده و در اطلاعيه دوم خود از بازداشت سه نفر خبر داده که به باور اين وزارتخانه نقش اصلی را در بمبگذاری داشته و در مراحل اوليه تحقيق اعتراف کرده اند که اهداف و نقشه ‌هايی برای بمبگذاريهای بيشتر و ايجاد تفرقه قومی داشته اند.
پانزدهم اکتبر در خيابان نادری اهواز که در قلب تجاری اين شهر جای دارد، دو بمب به فاصله چند دقيقه منفجر شد که به کشته شدن هفت تن و زخمی شدن بيش از يکصد نفر انجاميد.
بنابر اطلاعيه وزارت اطلاعات، دو تن از کشته شدگان از عشاير عرب بوده اند.
سه روز پس از اين انفجارها، پليس اهواز از شناسايی و خنثی کردن بمبی قوی و دست ساز زير پل موسوم به گفتگوی تمدنها در اين شهر و کشف بسته ای حاوی هشت مين ضدنفر، حدود يک کيلوگرم تی ان تی، يک عدد نارنجک و مقدار زيادی چاشنی انفجاری در کنار آن خبر داد.
شهر اهواز در دوازدهم ژوئن (22 خرداد) گذشته که ايران در آستانه انتخابات رياست جمهوری قرار داشت نيز شاهد چهار مورد بمبگذاری بود که طی آن هفت نفر از جمله يک کودک چهارساله کشته و دهها نفر مجروح شدند.
دولت جمهوری اسلامی رسماً بريتانيا را به دخالت در اين بمبگذاريها متهم کرده و اعلام کرده که عاملان بمبگذاريها در مناطق تحت اشغال ارتش بريتانيا در عراق آموزش ديده و موادمنفجره و تسليحات خود را از آنجا آورده اند.
دولت بريتانيا اين اتهامات را رد کرده است.
چند هفته پيش از انفجارهای اواخر بهار گذشته در اهواز، اين شهر که بخش بزرگی از جمعيت بومی آن و شهرستانهای اطرافش را اعراب ايرانی تشکيل می دهند صحنه نا آراميهای قومی خشونتباری شده بود که در نتيجه آنها دست کم پنج نفر در درگيری با نيروی انتظامی کشته و شمار زيادی مجروح يا دستگير شدند.
چند ماه پس از انفجارهايی که در سطح اين شهر رخ داد، شهر اهواز شاهد انفجارهای ديگری شد که در اطراف شهر و بر مسير لوله های پنج چاه نفت رخ داد و به آنها آسيب رساند.
علت اين انفجارها که اول سپتامبر گذشته رخ داد، خرابکاری اعلام شد، هرچند همچون انفجارهای پيشين، هيچ گروهی مسئوليت آنها را برعهده نگرفت، البته چند فرد مظنون در اين ارتباط دستگير شدند.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرده که در مجموع ۳۵ نفر را به اتهام دخالت در هر دو سری بمبگذاريهای اهواز دستگير کرده و اين افراد پس از دستگيری به ارتباط با کشورهای خارجی اعتراف کرده اند.
وزير دادگستری ايران دستگير شدگان را "ساواکيهای فراری و اعضای خانواده ‌‏های منافقان معدوم" معرفی کرده است.

No comments: