November 1, 2005



سقوط بورس، آغاز دومینوی سقوط بازار در ایران
به گزارش سایت حکومتی آفتاب، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز در ادامه روند نزولی چند ماه اخیر خود سطح حمایت 10000 واحد را شکست و به زیر آن سقوط کرد. آنچه موجبات نگرانی فعالان بازار سرمایه کشور را فراهم آورده است همراه بودن افت قابل ملاحظه شاخص کل با افت قابل ملاحظه حجم و ارزش مبادلات در این بازار است که نشان دهنده نوعی بحران در آن می باشد.
در حال حاضر ارزش معاملات روزانه بازار بورس تهران حدودا 60 میلیارد ریال می باشد یعنی کمتر از 7 میلیون دلار در روز. این رقم در چندماه گذشته بطور متوسط 200 میلیارد در روز را شامل می شد.
با مروری بر بحرانهای عمدتا سیاسی یکسال اخیر مشاهده می شود که احساس ناامنی بر فضای اقتصادی کشور حاکم است و طبیعی است که در چنین حالتی صاحبان سرمایه ترجیح می دهند که سرمایه خود را به سمت داراییهای با ریسک پایین تر- سکه، طلا، دلار و وجه نقد- برده ویا بدنبال محیطی امن تر از کشور خارج سازند. بنابر آمار رسمی اعلام شده از سوی قوه قضائیه در سه ماه گذشته بطور متوسط ماهانه 1 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است که مقصد اصلی قسمت اعظم آن دبی بوده است و بخشی از آن جذب بازار بورس دبی شده و موجبات رونق آن را فراهم آورده است.
فضای حاکم بر پرونده هسته ای کشور و بحران اخیر در مورد سخنرانی رئیس جمهور در مورد اسرائیل و دامن زدن کشورهای غربی به آن که نوعی رویارویی با غرب را در ذهن تداعی می کند. آنچه موجبات وضعیت فعلی بورس را فراهم اورده است احساس ناامنی است که برای صاحبان سرمایه بوجود آمده است و وجود صف های عرضه سهام و عدم وجود خریدار برای سهام روی میز مانده موید این مساله است که صاحبان سهام در حال خروج از بازار و نقد کردن پولشان می باشند و تا این احساس مرتفع نشود و سرمایه ها به بورس برنگردد، وضعیت تغییری نخواهد داشت.
در این میان توجه دولتمردان را به یک نکته مهم جلب می کنیم و آن اینکه بورس در حکم دماسنج اقتصاد کشور است و عکس العمل در آن بدلیل نقدشوندگی بالاتر نسبت به دیگر بازارها سریعتر اتفاق می افتد. عکس العمل منفی بورس به تحولات سیاسی اخیر در صورت عدم تغییر وضعیت موجود بزودی به دیگر بخشهای اقتصادی هم خواهد رسید و شاهد سقوط قیمتها در آنها نیز خواهیم بود که علائم اولیه چنین وضعیتی در بازار مسکن در حال مشاهده است. اگر دومینوی سقوط بازارها آغاز شود به سختی می توان جلوی آن را گرفت
.

No comments: