October 13, 2005


پارلمان اروپا هم خواستار توقف فعاليت تأسيسات اتمی اصفهان شد
پارلمان اروپا با صدور قطعنامه ای از ايران خواست کليه فعاليتهای مرتبط با غنی سازی اورانيوم، از جمله مرحله فراوری اورانيوم در تأسيسات اصفهان را متوقف سازد و گفتگو با دولتهای بريتانيا، فرانسه و آلمان را به منظور رفع نگرانی از فعاليت اتمی خود از سرگيرد.
پارلمان اروپا همچنين در اين قطعنامه بر اهميت همکاری آمريکا، روسيه و چين برای حل بحران هسته ای ايران تأکيد کرده است.
اين قطعنامه در همان روزی صادر شده که منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران در چين به سر می برد تا حمايت اين کشور را برای جلوگيری از ارجاع پرونده اتمی کشورش به شورای امنيت سازمان ملل متحد جلب کند.
شورای حکام آژانس انرژی اتمی 24 سپتامبر گذشته با صدور قطعنامه ای ايران را نسبت به پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی متخلف شناخت و رسيدگی به اين "تخلف" را در صلاحيت شورای امنيت سازمان ملل متحد دانست.
ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت می تواند پيامدهای ناگواری برای اين کشور داشته باشد و دولت ايران در حال رايزنيهايی با شماری از اعضای سی و پنجگانه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی، بويژه روسيه و چين است تا از ارجاع پرونده خود به شورای امنيت جلوگيری کند.
اظهارات زنگ کينگ هنگ، معاون اول رئيس جمهور چين در ديدار با وزيرخارجه ايران حاکی از اين است که دولت چين خواهان حل مسئله هسته ای ايران در چارچوب آژانس بين المللی انرژی اتمی و از طريق گفتگو و ديپلماسی است.
وی ابراز اميدواری کرده است که دولت ايران تدابير فعالانه ای برای پايان دادن به بن بستی که در مسير حل مناقشه هسته ای اش با غرب پديد آمده است در پيش گيرد و بزودی گفتگوهای خود با دولتهای اروپايی را برای حل اين مناقشه از سرگيرد.
دولتهای اروپايی از سرگيری مذاکره با ايران را مشروط به توقف دوباره فعاليتهای مرتبط با غنی سازی اورانيوم در ايران اعلام کرده اند اما ايران اعلام کرده است که برای بازگشت به سر ميز مذاکرات هيچ شرطی را نمی پذيرد.
چين از هر دو طرف خواسته است بردباری و انعطاف نشان دهند.
وزيرخارجه ايران يک روز پيش از ديدار با مقامهای چينی تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف، وزيرخارجه روسيه داشت که آقای لاوروف طی آن خواهان از سرگيری سريع مذاکرات هسته ای ايران و اروپا با هدف دستيابی به راه حلی سياسی ديپلماتيک برای حل مسئله هسته ای ايران شد.
وی برای فراهم آوردن امکان ازسرگيری اين مذاکرات اعلام آمادگی کرد
.

No comments: