October 13, 2005


مرور روزنامه های تهران: 21 مهرماه

روزنامه های صبح آخرين روز هفته تهران در عنوان های اصلی خود از تشکيل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داده و به انعکاس اظهار نظرهای مختلف درباره پرونده هسته ای ايران پرداخته و از زبان سخنگوی وزارت خارجه ايران و مقامات اروپايی خبر داده اند که مذاکرات هسته ای به زودی آغاز خواهد شد.
روزنامه های مختلف امروز صبح تهران به اجلاس امروز پارلمان اروپا که برای بررسی پرونده هسته ای ايران تشکيل می شود اهميت داده و خبر آن را در صفحات اول خود نقل کرده اند.
خراسان با تاکيد بر اين که پارلمان اروپا امروز پرونده ايران را بررسی می‌ کند نوشته است با گذشت حدود ۲ ماه از زمان تعليق مذاکرات هسته ‌ای ايران و اروپا، وزارت خارجه در بيانيه ‌ای از آمادگی ايران برای پيگيری مذاکرات با سه کشور اروپايی در چارچوب قواعد بين‌المللی حاکم بر صنايع هسته ‌ای ايران در شرايط فعلی خبر داد.
به نوشته شرق سفير بريتانيا در ايران که کشورش رياست دوره ای اتحاديه اروپا را به عهده دارد اعلام کرده است که از ابراز تهران برای مذاکره استقبال می کند.
همبستگی اعلام وزارت خارجه برای از سرگيری مذاکرات با اروپا را بازگشت دولت جديد به سياست قبلی دانسته و در صدر اخبار خود نقل کرده است.
آفتاب يزد در گزارش اصلی خود از زبان کارشناسان سياسی نوشته ادامه مذاکرات تنها راه برون رفت از بن بست در بحران هسته ای است.
کيهان در ادامه مقالات گذشته در پيشنهاد قطع مذاکرات هسته ای و از سرگيری غنی سازی اورانيوم امروز نيز در سرمقاله خود به کسانی که معتقدند اگر لازم بود بايد برای جلوگيری از ارسال پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت غنی سازی را متوقف کرد حمله کرده و آنان را به تندی کسانی خوانده که در ايرانی بودشان شک است.
نويسنده سرمقاله کيهان پرسيده اگر در موضع اقتدار فعلی قرار نداشتيم، آيا بايد در برابر هر توپ و تشر و عربده ای از جا در می رفتيم و دست ها را بالا می برديم؟!
اين روزنامه در ستون ويژه خود نوشته تاکيد کشورهای اروپايی به اينکه مذکرات بر اساس توافق های قبلی و از جمله توافق نامه پاريس ادامه می يابد همان پيش شرطی است که قرار شده است در مذاکرات نباشد.
کيهان در آغاز خبری درباره به بازار آمدن نوعی بازی کامپيوتری در آمريکا که موضوع آن حمله به نظنز و اراک تاسيسات نفتی ايران است نوشته همين نشان می دهد که تهديد های آمريکايی ها به حمله نظامی به ايران يک بازی است.
روزنامه جوان نوشته محمد رضا باهنر، نايب رييس مجلس، در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد امکان واگذاری مسئووليت گروه مذاکره کننده هسته ای کشورمان به مجمع تشخيص مصلحت نظام پرسيده بود گفت: در دولت قبلی مسئوليت گروه مذاکره کننده از جانب رهبر و رييس جمهوری به آقای روحانی، دبير شورای عالی امنيت ملی سپرده شده بود و حالا ممکن است اينک اين مسئوليت به آقای هاشمی رفسنجانی سپرده شود، ولی به مجمع تشخيص مصلحت نظام واگذار نخواهد شد.
روزنامه ايران نوشته رييس جمهوری در يک سخنرانی از اقدامات دولت در مورد پرونده هسته ای تحسين کرده و گفته است در مواجهه با موضوع هسته ای، برخوردی منسجم و خوب در سياست خارجی کشور وجود دارد، به طوری که ابتکار عمل در دست مسئولان ما قرار گرفته است.
محمود احمدی نژاد اخبار و گزارش های مربوط به ناکامی ايران در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی را تبليغات سوء مخالفان خوانده است.
روزنامه ايران نوشته که رييس دولت در مورد رکود بورس و فعاليت های اقتصادی که به گفته کارشناسان بعد از قطعنامه آژانس و ناکامی دولت در جريان آن پيش آمده است گفته هيچ ارتباط معنا داری بين اقتصاد و پرونده هسته ای وجود ندارد.
به نوشته آفتاب يزد صفائی فراهانی معاون کل سابق وزارت اقتصاد گفته است رکود بورس به طور دستوری و با بخشنامه حل نمی شود.
روزنامه های کيهان و جمهوری اسلامی تشکيل جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را که با حضور سران سه قوه تشکيل شده با اهميت ديده و نوشته اند که با فعال شدن اين ستاد فاسدان و رشوه گيران بزرگ دستگير خواهند شد.
روزنامه جوان از فعاليت گذشته ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دوران دولت خاتمی انتقاد کرده و نوشته در دولت تازه با توجه به اين که محور کار دولت عدالت است، مبارزه با مفاسد منطبق با اين راهبرد اجرا می شود.
به نوشته روزنامه ايران رييس قوه قضاييه پس از تشکيل جلسه سران سه قوه گفته است اعلام اسامی کسانی که به فساد اقتصادی متهم می شوند اشکال قانونی دارد.
اهميت گفته آيت الله شاهرودی به آن است که روزنامه های کيهان و جمهوری اسلامی در ماه های اخير با انتقاد از مقامات قضايی اصرار دارند که اسامی متهمان به فساد اقتصادی اعلام شود و اين بحث حتی در مجلس هم توسط جند نماينده جناح راست تعقيب شده است.
روزنامه جوان گزارش کرده است که سايت سياسی و تحليلی بازتاب طبق حکم قضايی موقتا توقيف شده است و فواد صادقی، مدير اين سايت، به نوشته جوان گفته است علت اصلی توقيف اين سايت شکايت دبيرخانه سابق شورای عالی امنيت ملی در ارتباط با پرونده هسته ای بوده است. وی افزوده : با توجه به اينکه اين شکايت مربوط به مدت ها قبل بود علت اصلی اين حکم را مسايل ديگری می دانيم
.

No comments: