October 10, 2005

'بانک های دولتی ايران به نجات بورس می آيند'
مقامات بازار بورس و اوراق بهادار ایران می گویند از بانک های این کشور خواسته اند که برای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت سهام، وارد این بازار شده و به خرید گسترده سهام بپردازند.
پیش از این دولت ایران، صندوق های قرض الحسنه و موسسات خيريه وابسته به جناح اصولگرا همانند قرض الحسنه بسيجيان و قوامين را هم به حضور پر رنگ تر در خريد سهام در بورس تهران فراخوانده بود.
این اقدامات با هدف خارج کردن بورس ایران از بحران سقوط قیمت ها آغاز شده است.
بازار سهام در بورس تهران از پیش از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران ملتهب شده بود، اما در پی به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد و بالا گرفتن تنش بین ایران و غرب بر سر مسایل هسته ای، سهامداران به شکل گسترده ای رو به فروش سهام خود آوردند و سقوط قیمت ها در این بازار آغاز شد.
همفکران محمود احمدی نژاد این تحولات را نتیجه تلاش "دشمنان خارجی و مخالفان آقای احمدی نژاد، برای تضعیف موقعیت وی و بحران سازی برای دولت تازه تشکیل شده" دانسته اند.
مسئولان بورس تهران می کوشند با مذاکره با شركتهای سرمايه‌گذاری بانک های ایران آنان را ترغیب به سرمایه گذاری بیشتر در بازار سهام کنند.
امید قائمی مدير نظارت بر بازار بورس به خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا گفته است که با تمام شركت‌های سرمايه‌گذاری جلساتی تشكيل شده و از سهامداران عمده برای بازگردانی سهامشان كمک گرفته شده است. وی گفت از سهامداران عمده خواسته شده "صف های فروش" خود را جمع کنند.
پیش از این برای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت ها در این بازار پیشنهاد شده بود که بازار بورس تهران برای مدتی به صورت موقت تعطیل شود، اما تصمیم گیران بورس ایران با این پیشنهاد مخالفت کرده و اجرای آن را در موقعیت کنونی ضروری ندانسته بودند.
از آنجا که تقاضا برای خرید سهام در بازار بورس ایران پایین آمده، حساسیت ويژه ای در این بازار به وجود آمده است. به گفته کارشناسان از آن جا که ارزش سهام دربازار بورس ایران در سال های اخیر بسیار بالا رفته و این بازار تبدیل به یک بازار بزرگ سرمایه شده است، هرگونه دست کاری در آن می تواند صدمات قابل توجهی به اقتصاد ایران وارد کند.
بیژن بیدآباد استاد دانشگاه و کارشناس مسایل پولی و بانکی به بی بی سی می گوید که بانک ها برای حضور در بازار بورس بیشتر منافع خود را در نظر خواهند داشت تا منافع بورس.
او برای خروج بورس از وضعیت کنونی پيشنهاد می کند که دولت خود وارد عمل شود و در ازای بدهی هایش به بانک مرکزی، سهام زیادی را به بانک مرکزی این کشور واگذار کند تا به این وسیله بانک مرکزی بتواند کنترل و تنظیم بورس را به دست گیرد.

No comments: