October 17, 2005




احمدی نژاد هم بريتانيا را متهم کرد
در ادامه اظهارات مقامات جمهوری اسلامی در مورد ارتباط بريتانيا با بمب گذاری های اخير در شهر اهواز، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری نيز اين کشور را مستقيما هدف اتهام قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری ها، شامگاه روز يکشنبه، 16 اکتبر، محمود احمدی نژاد پس از شرکت در جلسه هيات دولت ضمن ابراز همدردی با خانواده کسانی که در بمب گذاری روز شنبه در اهواز کشته شده اند گفت که "ماموران اطلاعات و امنيت ايران در موارد قبلی نيز به رد پای انگليس در اين توطئه برخورد کرده اند."
روز شنبه، 15 اکتبر، انفجار دو بمب دست ساز که در سطل های زباله در اهواز، مرکز خوزستان، جا سازی شده بود تعدادی کشته و زخمی برجای نهاد.
آقای احمدی نژاد با اشاره به استقرار نيروهای بريتانيايی در مناطق جنوبی عراق گفت حضور اين نيروها در مناطق مرزی عامل نا امنی برای مردم ايران و عراق است.
وی افزود "ما به نيروهای انگليسی در ارتکاب اقدامات تروريستی به شدت مشکوک هستيم."
اظهارات آقای احمدی نژاد در پی اتهامات ساير مقامات دولتی جمهوری اسلامی در مورد دست داشتن ماموران بريتانيايی در انفجارهای اهواز انتشار می يابد.
پيشتر، مصطفی پور محمدی، وزير کشور، گفته بود اين بمب گذاری ها "ادامه نا امنی هايی است که از آن سوز مرزها می آيند" و محمد حجازی، فرمانده بسيج، مشخصا بريتانيا را در اين اقدام دخيل دانسته بود.
در ماه آوريل سال جاری، شهر اهواز شاهد تظاهراتی بود که عامل آن جدايی طلبان خوزستان معرفی شدند و در جريان مقابله نيروهای انتظامی با تظاهرکنندگان، چند نفر کشته شدند.
همچنين، در ماه ژوئن و در جريان مبارزات انتخابات رياست جمهوری در ايران نيز وقوع انفجارهايی در اهواز - و نقاط ديگر ايران - چند کشته برجای نهاد.
در پی اتهامات دولت ايران عليه بريتانيا در مورد انفجارهای اخير، سفارت اين کشور در تهران با انتشار بيانيه ای در سايت اينترنتی خود اين اتهام را رد و ضمن محکوم کردن هرگونه اقدامات تروريستی، مراتب همدردی خود را با خانواده کشته و زخمی شدگان حادثه اهواز ابراز کرده است.
روابط ايران و بريتانيا در ماه های اخير به خصوص پس از قطع مذاکرات هسته ای ايران و سه کشور آلمان، بريتانيا و فرانسه در ماه اوت و آغاز به کار دولت جديد در ايران رو به تيرگی گذاشته است.
در تهران، تظاهرات متعددی در برابر سفارت بريتانيا در حمايت از موضع هسته ای جمهوری اسلامی برگزار شده و مقامات بريتانيايی نيز اخيرا جمهوری اسلامی را متهم کرده اند که به شورشيان جنوب عراق کمک می کنند و تجهيزات پيشرفته تر در اختيار آنان می گذارند.
دولت ايران اين اتهام را تکذيب کرده و ارتباط با نا آرامی در جنوب عراق را، که تحت کنترل نيروهای بريتانيايی قرار دارد و تا ماه های اخير در مقايسه با ساير نقاط عراق از آرامش نسبی برخوردار بود، تکذيب کرده است.
در مورد کشته و زخمی شدگان انفجار روز شنبه، خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - از قول منابع بيمارستانی گفته است که تا کنون شش نفر در اثر اين حادثه کشته و حدود يکصد نفر زخمی شده اند که حال برخی از زخمی های اين انفجار وخيم است.

No comments: