January 28, 2011

هلند ۵۴۵ آموزگار نظامی به افغانستان می‌فرستد

مارک روت، نخست وزیر هلند
نخست وزیر هلند برای انجام ماموریت آموزگاران هلندی در افغانستان شرایطی گذاشته است
دولت هلند اعلام کرده است که برای آموزش پلیس افغانستان ۵۴۵ آموزگار نظامی به این کشور می فرستد.
هلند در سالهای گذشته نزدیک به دو هزار سرباز در چهارچوب نیروهای تحت فرمان پیمان اتلانتیک شمالی –ناتو- در افغانستان داشت.
اما این کشور از سال گذشته روند تدریجی نیروهای خود را از افغانستان آغاز کرد و در حال حاضر این روند مراحل پایانی خود را طی می کند.
بیشتر سربازان هلندی در ولایت ناآرام ارزگان، در جنوب افغانستان مستقر شده بودند و این ماموریت جان بیست و چهار سرباز هلندی را گرفت، اما سال گذشته پارلمان این کشور تصمیم به خارج کردن این نیروها از افغانستان گرفت.
آموزگاران هلندی که مسئولیت آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را به عهده خواهند گرفت، تا سال ۲۰۱۴ میلادی، یعنی تا زمان خروج نیروهای خارجی از این کشور، در افغانستان خواهند ماند.
پارلمان هلند تصمیم کابینه این کشور مبنی بر اعزام این آموزگاران به افغانستان را تصویب کرده است. این آموزگاران شش ماه پس از پایان ماموریت نظامی هلند در افغانستان، به این کشور اعزام خواهند شد.

شرایط دولت هلند

این آموزگاران همراه با شرایطی که دولت هلند برای دولت افغانستان تعیین کرده، وارد این کشور خواهند شد.
مارک روت، نخست وزیر هلند در یک برنامه زنده تلویزیونی گفته است که این آموزگاران عمدتا به آموزش ماموران پلیس افغانستان مشغول خواهند شد.
او تاکید کرده است که دولت افغانستان باید تضمین کند که این ماموران پلیس افغان به عنوان پلیس کار خواهند کرد و در عملیات نظامی شرکت نخواهند کرد.
نخست وزیر هلند همچنین گفته است که کابل باید متعهد شود که افرادی که در جریان این ماموریت آموزگاران هلندی آموزش می بینند، در صورت تخلف از مقررات، مجازات شوند.
مارک روت هشدار داده است که اگر دولت افغانستان بر اساس این قرارها عمل نکند، دولت هلند تصمیم به پایان دادن به ماموریت آموزشی نیروهای خود در افغانستان خواهد گرفت.
مقام های افغان تا اکنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند.
آقای روت گفته است که آموزگاران هلندی عمدتا در ولایت قندوز، در شمال افغانستان برای آموزش "هزاران" مامور پلیس این کشور مستقر خواهند شد.
در حال حاضر صدها آموزگار و مشاور امور نظامی اتحادیه اروپا مشغول آموزش دادن به پلیس افغانستان هستند. این مشاوران عمدتا در زمینه های قانونی و حقوقی به پلیس افغانستان آموزش می دهند.
بر اساس برنامه، نیروهای امنیتی افغانستان باید توانایی تامین امنیت این کشور را تا سال 2014 به عهده بگیرند
افزون بر این، ۲۵ متخصص امنیت ملی آمریکا نیز سرگرم آموزش دادن پلیس مرزبانی افغانستان هستند و به گفته یک مقام آمریکایی، در چند روز آینده شمار این آموزگاران نیز از۲۵ به ۵۲ تن افزایش خواهد یافت.
بر اساس توافقات صورت گرفته در جلسه سران ناتو در لیسبون، پایتخت پرتغال، امسال بر آموزش نیروهای افغان توجه بیشتری صورت می گیرد.
هدف از این تلاشها بالا بردن توانایی های نیروهای افغان و زمینه سازی برای انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به این نیروهاست.
روند خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پنج ماه دیگر آغاز و تا سال ۲۰۱۴ تکمیل خواهد شد.
دولت افغانستان در حال حاضر ۱۴۷ هزار سرباز و چیزی کمتر از این تعداد مامور پلیس و ماموران استخباراتی دارد و بر اساس توافقات صورت گرفته، تا پیش از سال ۲۰۱۴ میلادی شمار این نیروها باید به چهار صد هزار برسد.
دولت افغانستان می گوید افزایش مراکز آموزشی و بالا رفتن کیفیت آموزش نیروهای امنیتی از نیازهایی است که باید کشورهای هم پیمان افغانستان قبل از خروج نیروهای خود از این کشور به آن توجه جدی کنند.

No comments: