January 26, 2011

دیده‌بان حقوق بشر: بحران حقوق بشر ایران عمیق تر شده است

دیده‌بان حقوق بشر
دیده‌بان حقوق بشر انتقاد کرده است نقض حقوق بشر در ایران تحت الشعاع برنامه اتمی این کشور قرار گرفته است
دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود به تشریح وضع حقوق بشر در کشورهای مختلف دنیا پرداخته و نسبت به "عمیق تر شدن بحران" حقوق بشر در ایران هشدار داده است.
در این گزارش به عدم رعایت حقوق "اقلیت ها" در ایران اشاره شده و با تاکید بر اینکه روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان در ایران احکام سنگین قضایی دریافت کرده اند اعلام شده که ایران در اعدام نوجوانان نیز رتبه نخست را در دنیا دارد.
این سازمان به اعدام های گسترده در ایران اشاره کرده و گفته است آمارهای رسمی نشان می دهد ایران پس از چین (پر جمعیت ترین کشور جهان) بیشترین تعداد اعدام را در دنیا دارد، این در حالیست که مدافعین حقوق بشر ایران می گویند تعداد واقعی اعدام ها بخصوص در مورد قاچاقچیان مواد مخدر بسیار بالاتر است.
دیده‌بان حقوق بشر گفته است حکومت ایران اعتراضات پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ را با خشونت و استفاده از گلوله های واقعی سرکوب کرد، بسیاری را کشت و هزاران را دستگیر کرد.
در این گزارش آمده است صدها مدافع و وکیل حقوق بشر، روزنامه نگار، فعال جامعه مدنی و رهبران اپوزیسیون بدون اتهام همچنان در بازداشت هستند، بازجویان با شکنجه از زندانیان اعتراف می گیرند تا قوه قضائیه بتواند آنها را به حبس های طولانی مدت و حتی اعدام محکوم کند.
دیده‌بان حقوق بشر می گوید آمارهای رسمی نشان می دهد ایران پس از چین (پر جمعیت ترین کشور جهان) بیشتر اعدام را در دنیا دارد، این در حالیست که مدافعین حقوق بشر ایران می گویند تعداد واقعی اعدام ها بخصوص در مورد قاچاقچیان مواد مخدر بسیار بالاتر است
دیده‌بان حقوق بشر می گوید از سرکوب سال ۲۰۰۹ تا هنگام تنظیم این گزارش بیش از ۱۰۰۰ نفر از ایران گریخته و در کشورهای همسایه تقاضای پناهندگی کرده اند.
این سازمان افزوده در طول سال ۲۰۱۰، سرکوب آزادی بیان، اجتماعات و نیز فشار بر اقلیت های دینی و جنسیتی ادامه یافته است.
این گزارش سالانه به موارد متعددی از شکایتنامه های زندانیان سیاسی از جمله نامه عبدالله مومنی از فعالان دانشجویی بازداشت شده به آیت الله خامنه ای اشاره کرده که در آن نقض حقوق مندرج در قانون و نیز جزئیات شکنجه توسط زندانبانان تشریح شده است.
به گفته دیده‌بان حقوق بشر تا هنگام نگارش این گزارش هیچ مقام بلند پایه ای بدلیل شکنجه، بدرفتاری و قتل سه نفری که در بازداشتگاه کهریزک رخ داد، تحت تعقیب قرار نگرفته است.
در ادامه این گزارش به تعداد بالای اعدام ها در ایران پرداخته و گفته شده است در سال ۲۰۰۹ که آخرین سالی است که آمار رسمی اعدام منتشر شده، ۳۸۸ نفر به دار آویخته شده اند که پس از چین بالاترین رقم در دنیا است.
دیده‌بان حقوق بشر می افزاید مدافعین حقوق بشر معتقدند تعداد واقعی اعدام هایی که امروز در زندانهای ایران انجام می شود، بخصوص در مورد قاچاقچیان مواد مخدر بسیار بالاتر از آمار رسمی است.
این سازمان می گوید ایران سردمدار اعدام بزهکاران است و هم اکنون صدها نفر از جمله، ابراهیم حمیدی به دلیل جرائمی که در سنین کودکی و نوجوانی مرتکب شده اند، در انتظار اعدام هستند.
این سازمان می گوید ایران سردمدار اعدام بزهکاران و نوجوانان است و هم اکنون صدها نفر از جمله، ابراهیم حمیدی به دلیل جرائمی که در سنین کودکی و نوجوانی مرتکب شده اند، در انتظار اعدام هستند
به گفته دیده‌بان حقوق بشر، ارعاب وکلای حقوق بشر و جلوگیری از وکالت زندانیان سیاسی همچنان ادامه دارد: نسرین ستوده، وکیل تعدادی از بازداشتی های سیاسی، در سپتامبر گذشته بازداشت شد، محمد مصطفایی، وکیل سکینه محمدی که به سنگسار محکوم شده، از کشور گریخت و محمد سیف زاده همکار شیرین عبادی و از بنیانگذاران کانون مدافعان حقوق بشر که توسط حکومت بسته شد، به نه سال زندان محکوم شده است.
این سازمان گفته است پیروان بهائیت از آزادی دین محروم هستند و در اوت گذشته هفت نفر از رهبرانشان به جرم جاسوسی و بدون محاکمه عادلانه به حبس های بیست ساله محکوم شدند.
دیده‌بان حقوق بشر می گوید قوانین ایران همچنان پیروان اقلیت مذهبی سنی را مورد تبعیض قرار می دهد، مامورین امنیتی به دراویش گنابادی حمله می کنند و کسانی که به دین مسیحیت می گروند بازجویی و دستگیر می شوند.
این گزارش می افزاید اقلیت های آذری، کرد و عرب مشمول محدودیت های فرهنگی و سیاسی هستند و اقلیت های جنسی مطابق قانون با مجازات مرگ روبرو می شوند.
دیده‌بان حقوق بشر در پایان این گزارش آورده است توجه جهانی در بیشتر سال ۲۰۱۰ معطوف به برنامه اتمی ایران بود و نگرانی های جدی از تعمیق وضع حقوق بشر در این کشور را تحت الشعاع خود قرار داد.

انتقاد از غرب

دیده‌بان حقوق بشر از اتحادیه اروپا به خاطر تبعیض فزاینده علیه مسلمانان و سایر مهاجران و نیز سوء استفاده از قوانین ضدتروریستی انتقاد کرده و افزوده نهادهای اروپایی باید احترام و تعهد بیشتری به حقوق بشر در داخل نشان دهند و کردار و گفتارشان یکی باشد
دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش ۶۴۹ صفحه ای از دولت های جهان بخصوص کشورهای غربی و نیز سازمان ملل متحد انتقاد کرده و گفته است رویکرد "نرمی" در قبال ناقضان حقوق بشر اتخاذ و به گفتگوهای خصوصی و همکاری بسنده کرده اند.
کن رات، مدیر این سازمان با اشاره به "گفتگوهای سازنده" اتحادیه اروپا گفته است این یکی از بهترین نمونه هایی است که در آن کشورها از مذاکره بعنوان بهانه ای استفاده می کنند تا برای حقوق بشر هیچ گامی بر ندارند.
دیده‌بان حقوق بشر می گوید حتی هنگامیکه اتحادیه اروپا بیانیه ای برای ابراز نگرانی از وضع حقوق بشر صادر می کند، هیچ استراتژی جامعی برای تغییر این شرایط در دست ندارد.
این سازمان سپس از اعضای اتحادیه اروپا به خاطر تبعیض فزاینده علیه مسلمانان و سایر مهاجران و نیز سوء استفاده از قوانین ضدتروریستی انتقاد کرده و افزوده نهادهای اروپایی باید احترام و تعهد بیشتری به حقوق بشر در داخل نشان دهند و کردار و گفتارشان یکی باشد.
دیده‌بان حقوق بشر همچنین بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد را متهم کرده است از اعمال فشار بر دولت های ناقض حقوق بشر خودداری می کند وتنها به "دیپلماسی آرام" خود اکتفا کرده است.
دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد این اتهام را رد کرده است.
این سازمان از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز انتقاد کرده و گفته است از قدرت "سخنوری مشهور" خود برای دفاع از حقوق بشر در چین، هند و اندونزی بهره ای نبرده است.

No comments: