August 30, 2009

ازسایت اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا


27 آگوست 2009
سخنگوی وزارت خارجه: رژیم ایران باید به خواسته های مردم ایران و حقوق اساسی بشری آنها احترام بگذارد
کلی گفت تاجبخش یک پژوهشگر است و مطلقاً هیچ نقشی در انتخابات نداشته است.

آغاز متن

اخبار امور خارجه از واشنگتن
گزیده هایی از جلسۀ توجیهی روزانه وزارت خارجۀ ایالات متحده
با ایان کلی، سخنگو
چهارشنبه، 26 اوت 2009

(آغاز گزیده ها)
پرسش: ... روزنامۀ گاردین در بریتانیا داستان نسبتاً مفصلی دربارۀ اینکه احتمال پیشرفتی غیرمنتظره در مسائل خاورمیانه نزدیک است به چاپ رسانده بود. اما یکی از پایه های این داستان این بود که ایالات متحده آماده است تا سیاست خود را در قبال اسرائیل- فلسطین با [سیاست خود در قبال] ایران پیوند دهد؛ به عبارت دیگر، خط مشیء سختگیرانه تری در قبال ایران توسط ایالات متحده مشوقی برای اسرائیلی هاست. آیا می توانید در این مورد اظهارنظری کنید؟

آقای کلی: نیت صلح فراگیر برای این دولت بسیار حائز اهمیت است. این هدفی مهم است. و از آنجاییکه مذاکراتی حساس و حیاتی هستند، من واقعاً نمی خواهم دربارۀ هیچیک از این داستان ها نظری بدهم و ما همچنین نمی خواهیم اشاره کنیم که لزوماً هیچگونه پیشرفت غیرمنتظره ای وجود دارد. ما روند در حال پیشرفتی داریم و می خواهیم به این روند فرصت کار کردن بدهیم.
...
پرسش: بسیاری از ایرانیان در حال یک اعتصاب غذای 24 ساعته هستند (نامفهوم) کاخ سفید، و آنها تا به حقوق بشری و حکومت قانون در ایران دست یابند به این کار ادامه خواهند داد، و آنها همچنین در تلاش دست یافتن به عدالت و آزادی هستند.
آقای کلی: بله. خوب، ما از نزدیک نظاره گر آنچه در ایران اتفاق می افتد هستیم. ما مکرراً گفته ایم که رژیم ایران باید به خواسته های مردم ایران و حقوق اساسی بشری آنها احترام بگذارد. فکر می کنم آگاهی دارید که یکی از بازداشت شدگانی که اکنون در دادگاه انقلاب محاکمه می شود یک شهروند آمریکایی، کیان تاجبخش، است. وکیل در دسترس او قرار نداده اند. ما اعتقاد داریم که اتهامات علیه وی بی اساس است. و ما، البته، مکرراً خواهان آزادی او شده ایم.
آقای تاجبخش – هیچگونه تهدیدی علیه دولت ایران یا امنیت ملی آن نیست. او مطلقاً نقشی در انتخابات نداشته است، و او یک پژوهشگر است. همانطوری که من دیروز گفتم، او واقعاً زندگی خود را وقف ایجاد تفاهم میان مردم ایران و مردم آمریکا کرده است، و وظیفه شناسانه از نظر سیاسی بی طرف مانده است.
و من حرف خود را با این نکته به پایان می برم که جهان در حال نظارۀ آنچه هم اکنون در ایران می گذرد هست، و ما شاهد آنچه می گذرد هستیم.
پرسش: در رابطه با اعتصاب غذا کنندگان، وزیر [خارجه] اقدامی انجام خواهد داد، با آنها ملاقات خواهد کرد یا هیئت نمایندگی یا کسی را برای ملاقات با آنها خواهد فرستاد؟
آقای کلی: من اکنون از شما دربارۀ اعتصاب غذا کنندگان در برابر کاخ سفید اطلاع پیدا کردم، پس اجازه بدهید سعی کنم اطلاعات بیشتری بدست آورم.
(پایان گزیده ها)
پايان متن

No comments: