June 22, 2008



موافقت عربستان سعودی با افزایش تولید نفت

عربستان سعودی افزایش بهای نفت را ناشی از افزایش مالیات های نفتی در خارج و دلالی نفت می داند
عربستان سعودی می گوید در تلاش برای کنترل بهای نفت حاضر است میزان تولید نفت خود را در 6 ماه آینده 200 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی که در اجلاس بزرگ ترین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده نفت در جده صحبت می کرد، گفت عربستان آماده است بیشتر از افزایشی که قبلا قول آن را داده بود نفت استخراج کند.
عربستان سعودی گناه افزایش قیمت نفت را به گردن مالیات سوخت در کشورهای مصرف کننده نفت و نیز دلالان نفتی انداخته است.
گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا قبل از سفر به جده گفته بود که بریتانیا با سرمایه گذاری در انرژی های قابل تجدید و نیز انرژی هسته ای از میزان وابستگی خود به نفت خواهد کاست.
کشورهای مصرف کننده نفت از تولید کنندگان نفت خواسته اند که تولید را افزایش دهند و مدعی شده اند که کمبود تولید نفت باعث افزایش قیمتها شده است.
در چندین کشور افزایش قیمت سوخت و تاثیر آن بر صنایع و بالارفتن قیمت مواد غذایی باعث اعتراضاتی شده است.
در اجلاس جده، وزرای انرژی بیش از 30 کشور و مقام های ارشد بزرگترین شرکت های نفتی جهان حضور دارند.
این اجلاس در شرایطی برگزار می شود که آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ جهان نگران تاثیر منفی قیمت بالای نفت بر رکورد اقتصادی هستند.
در آستانه برگزاری اجلاس جده، ساموئل بودمن، وزیر انرژی آمریکا گفت افزایش تقاضا به خصوص از سوی کشورهای درحال توسعه مانند چین و هند رشدی بیشتر از عرضه نفت دارد.
او گفت: "آمار بازار نشان می دهد که تولید با افزایش تقاضا هماهنگ نیست و این مسئله باعث افزایش قیمت و بی ثباتی بیشتر قیمت ها می شود."
هفته گذشته پس از آنکه تجهیزات شرکتهای شل و شورون در نیجریه مورد حمله شبه نظامیان قرار گرفت و میزان تولید این کشور بیش از 300 هزار بشکه در روز کاهش یافت، تلاش برای کنترل قیمت نفت عملا به مانعی تازه برخورد.

No comments: