June 16, 2008





واکنش ایران به پیشنهادات 1+5 'در زمان مناسب'

ظاهرا وعده متکی برای اظهار نظر با انتظار سولانا برای دریافت پاسخ تفاوت دارد
در حالیکه یک مقام ایرانی از بررسی پیشنهادهای کشورهای گروه 1+5 در زمان مناسب سخن گفته، یک مقام اتحادیه اروپا خواستار پاسخ سریعتر ایران شده است.
روز دوشنبه، 16 ژوئن (27 خرداد)، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در مورد پیشنهادهای گروه 1+5 برای حل بحران هسته ای این کشور گفت که بسته پیشنهادی را بررسی و "در زمان مناسب پیرامون مسائل مربوط به این بسته اظهار نظر خواهیم کرد."
روز جمعه این هفته خاویر سولانا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست های مشترک خارجی و امنیتی، ضمن ملاقات با مقامات ایرانی، پیشنهادهایی را که از سوی کشورهای عضو دائم شورای امنیت و آلمان - موسوم به گروه 1+5 - تهیه شده بود تسلیم مقامات ایرانی کرد.
آقای متکی در اظهارات خود در روز دوشنبه گفت که بسته پیشنهادی حاوی مطالبی مربوط به امنیت منطقه نیز بوده است.
وی گفت که اگرچه حفظ امنیت منطقه وابسته به همکاری کشورهای این منطقه است اما افزود که این لزوما به منزله عدم همکاری با دیگران نیست هر چند هشدار داد که جمهوری اسلامی با آنچه که هژمونی و رویکرد آمرانه دیگر کشورها می خواند مخالف است.
وزیر خارجه ایران گفت که وضعیت بازار نفت باعث شده است تا کشورهای مصرف کننده آسیایی و اروپایی در برخورد با مسایل منطقه محتاطانه تر عمل کنند و افزود که ثبات این منطقه باعث آرامش دیگران خواهد شد اما اظهار داشت که "این درحالی است که کسانی با رویکردهای نظامی به دنبال بی ثباتی منطقه هستند."
شکست های پی در پی در منطقه، شرایط دشواری را برای آمریکا به وجود آورده که فکر نمی کنم آمریکا در موقعیت ورود به یک بحران آفرینی دیگر برای پرداخت کنندگان مالیات این کشور باشد



منوچهر متکی - وزیر خارجه رژیم اشغالگر
آقای متکی با اشاره به حمله نظامی نیروهای به رهبری آمریکا به افغانستان و عراق گفت که سقوط رژیم های سابق این دو کشور در ابتدا خرسندی مردم را به همراه آورد اما بعدا به بروز نا آرامی و کشتار صدهاهزار نفر منجر شد و این وضعیت را به سیاست های نادرست آمریکا نسبت داد.
در پاسخ به احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران، منوچهر متکی اظهار داشت که آمریکا از زمان انتخابات قبلی کنگره، در یک خلاء تصمیم گیری قرار داشته و افزود "شکست های پی در پی در منطقه، شرایط دشواری را برای آمریکا به وجود آورده که فکر نمی کنم آمریکا در موقعیت ورود به یک بحران آفرینی دیگر برای پرداخت کنندگان مالیات این کشور باشد."
وزیر خارجه ایران همچنین یادآور شد که این کشور نیز پیشنهادهایی را برای حل مسائل بین المللی مطرح کرده و افزود که "در این بسته نه خواستی برای خودمان مطرح کردیم."
انتظار سولانا
همزمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در سخنانی در روز دوشنبه انتظار خود از واکنش ایران به بسته پیشنهادی را مطرح کرد.
آقای سولانا در گفتگو با خبرنگاران در آستانه اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گفت که مقامات ایرانی پیشنهادهای گروه 1+ 5 را دریافت کردند و به آن پاسخ خواهند داد.
نماینده گروه 1+5 با سرپرست مذاکرات هسته ای ایران در تهران نیز گفتگو کرد
در مورد واکنش احتمالی جمهوری اسلامی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که "من نمی گویم که ایرانیان همه چیز را خواهند پذیرفت، اما می دانند که بسته پیشنهادی حاوی چه چیزهایی است و آن را بررسی خواهند کرد."
آقای سولانا افزود که در انتظار پاسخ ایران است و گفت که "هرچه این پاسخ زودتر داده شود، بهتر است."
منابع اتحادیه اروپا گفته اند که آقای سولانا در روز 14 ژوئن (25 خرداد) در تهران "پیشنهادهای چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا" را تسلیم مقامات ایرانی کرد.
در این بسته پیشنهادی، بر دستیابی به راه حلی جامع برای مساله هسته ای ایران در انطباق با قطعنامه های مصوب شورای امنیت تاکید گذاشته شده و آمده است که پیشنهادهای جدید در تکمیل پیشنهادهای ارائه شده در ژوئن سال 2006 تدوین شده است.
جمهوری اسلامی پیشنهادهای قبلی برای حل و فصل مساله هسته ای کشور را که در سال 2006 ارائه شده بود به دلیل درخواست تعلیق غنی سازی اورانیوم رد کرده بود.
وعده های 1+5
در بسته پیشنهادی جدید، کشورهای تدوین کننده بسته پیشنهادی تسلیم شده به ایران، ضمن تایید حق این کشور در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، متعهد می شوند که به محض حصول اطمینان از ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران، با این کشور مشابه سایر کشورهای فاقد سلاح اتمی در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای رفتار کنند.
در این بسته پیشنهادی آمده است که درصورتی که ایران مصوبه های شورای امنیت را بپذیرد، این کشور از کمک های ملی و فنی برای استفاد صلح آمیز هسته ای، از جمله ساخت نیروگاه های آب سبک و تضمین دریافت سوخت هسته ای برخوردار می شود.
وعده های اقتصادی گروه 1+5 به ایران شامل عادی سازی روابط ا قتصادی و بازرگانی، از جمله تسهیل دسترسی ایران به بازارها و سرمایه گذاری بین المللی، پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی، گسترش تجارت، لغو محدودیت های صادرات هواپیماها به ایران و کمک به نوسازی ناوگان هوایی و ارتقا ایمنی این ناوگان، کمک به توسعه بخش کشاورزی و برنامه خودکفایی غذایی این کشور است
در زمینه روابط سیاسی، کشورهای گروه 1+5 اعلام داشته اند که در صورتی که ایران بسته پیشنهادی را بپذیرد، از بهبود روابط با شش کشور، از جمله ایالات متحده، و اتحادیه اروپا برخوردار می شود و این کشورها از ایران در جهت ایفای نقشی مهم و سازنده در امور بین المللی حمایت خواهند کرد.
کشورهای پیشنهاد دهنده متعهد شده اند که در صورت توافق ایران با پیشنهادهای ارائه شده، در زمینه ارتقای ترتیبات امنیتی منطقه ای با ایران همکاری کنند و این همکاری شامل تعهد بر خودداری از تهدید یا استفاده از زور نسبت به تمامیت ارزی یا استقلال سیاسی تمام کشورها باشد.
ماه گذشته یک مقام روسی گفت که دریافت تضمین های امنیتی از جمله خواست های ایران برای تجدید نظر در برنامه های هسته ای این کشور است هرچند مقامات ایرانی این نظر را تایید نکردند.
گروه 1+5 در بسته پیشنهادی خود گفته است که در صورت توافق ایران با این پیشنهادها، گام هایی در جهت عادی سازی روابط ا قتصادی و بازرگانی، از جمله تسهیل دسترسی ایران به بازارها و سرمایه گذاری بین المللی، پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و افزایش سرمایه گذاری مستقیم و گسترش تجارت با ایران بردارند.
لغو محدودیت های صادرات هواپیماها به ایران و کمک به نوسازی ناوگان هوایی و ارتقا ایمنی این ناوگان تا سطح بین المللی از جمله دیگر پیشنهادهای ارائه شده به ایران است.
کمک به توسعه بخش کشاورزی و برنامه خودکفایی غذایی این کشور، کمک به حمایت از محیط زیست، گسترش همکاری های علمی و دانشگاهی و همکاری در حوزه مقابله با حوادث غیرمترقبه طبیعی و مدیریت بحران از دیگر کمک هایی است که وعده آن به ایران داده شده است.
قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است تا بخشی از برنامه های هسته ای خود، به خصوص غنی سازی اورانیوم را تا کسب اطمینان جامعه بین المللی نسبت به صلح آمیز بودن این برنامه ها به حالت تعلیق در آورد اما جمهوری اسلامی بر ادامه این برنامه های به عنوان حق خدشه ناپذیر این کشور اصرار ورزیده است.

No comments: