February 29, 2008



وزير خارجه بريتانيا پيشرفت های اقتصادی و اجتماعی چين را ستود

ديويد ميليبند (چپ) با نخست وزير چين، ون جيابائو، در پکن ديدار کرد (۹ اسفند)
ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، در سفر رسمی خود به چين در پکن با يانگ جيچی، yang jiechi وزير امور خارجه چين، ملاقات و گفتگو کرد.
پس از اين ملاقات، ميليبند تلاش چين را در زمينه پيشرفت های اجتماعی و اقتصادی ستود و ابراز داشت مساله حقوق بشر در چين همواره با مقامات آن کشور مورد گفتگو قرار گرفته ولی اين مذاکرات نمی بايد در ارتباط با مسابقات المپيک چين که در ماه اوت سال جاری برگزار می شود مطرح شود.
ميليبند در جمع خبرنگاران و در ارتباط با انتقاد گروه های فعال حقوق بشر از چين ابراز داشت، «المپيک پکن فرصتی برای تجليل از پيشرفت های چين و تعهد اين کشور به همکاری مسالمت آميز با جامعه بين المللی است، ولی دليل بر فراموش کردن اصولی نيست که ما در جامعه بين المللی به آن معتقديم. چين پيشرفت های بسياری کرده ولی مسائلی وجود دارد که شهروندان چين در باب آن بحث می کنند و ما مايليم در اين بحث شرکت داشته باشيم.»
سازمان های غيردولتی مدافع حقوق بشر و کنگره ايالات متحده از دولت کمونيست چين بواسطه نقض آزادی مطبوعات و جلوگيری از فعاليتهای مذهبی به شدت انتقاد می کنند.
حمايت چين از دولت سودان، که خود موجب بحران در ناحيه دارفور شده، نيز مساله حادی است و انتقاد جامعه جهانی را برانگيخته است، زيرا چين دو سوم نفت سودان را خريداری کرده و به دولت اسلامی آن کشور تسليحات می فروشد و در سازمان ملل نيز همواره از دولت سودان حمايت می کند.
وزير امور خارجه چين در اين کنفرانس مطبوعاتی گفت مردم چين از حق آزادی بيان برخوردار هستند، ولی در رابطه با مساله دارفور با اشاره به فرستادن نيرو های صلحبان و کمک های اقتصادی به سودان از دولت متبوع خود دفاع کرد و ابراز داشت دارفور مشکل سودان و کشور های آفريقايی است و ساير کشورها می بايد به خواست آنان احترام بگذارند.

No comments: