February 29, 2008




بوش: مذاکره بدون پیش شرط با ایران اشتباه است

جورج بوش می گوید مذاکره رهبر آمریکا با رهبران کشورهایی مثل کوبا به آنها اعتبار می بخشد
جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، با مذاکره بدون پیش شرط با کشورهای ایران و کوبا مخالفت کرده است.
آقای بوش این اظهارات را در واکنش به گفته های یکی از نامزدهای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، سناتور باراک اوباما، مطرح کرده است.
آقای اوباما که در تلاش برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری پیشتاز است گفته است که در صورت رئیس جمهور شدن با رهبران کشورهایی که دشمن آمریکا محسوب می شوند مذاکره خواهد کرد.
آقای اواباما می گوید نباید پیش شرطی برای مذاکره تعیین کرد و از مذاکره نباید هراسی داشت. البته او مقدمه چینی برای هرگونه گفتگو از این نوع را لازم دانسته است.
اما جورج بوش که برخی از این کشورها نظیر ایران را جزو "محور شرارت" خوانده می گوید این کار عواقب دراز مدت بدی در پی دارد.
آقای بوش که در یک کنفرانس خبری سخن می گفت در پاسخ به سوالی درباره تماس مستقیم و بدون پیش شرط با ایران و کوبا چنین گفت:
"من به مردم یادآوری می کنم که تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره با برخی چهره های بین المللی می تواند به شدت مخرب باشد. این پیام بدی به متحدین ما می دهد. حاکی از گیجی و آشفتگی سیاست خارجی ما خواهد بود. اصلاح طلبان را دلسرد می کند. به نظر می رسد این نوع مذاکره در مورد آن دو کشوری که شما به آنها اشاره کردید اشتباه خواهد بود."
اوباما می گوید آمریکا باید بدون پیش شرط با دشمنانش گفتگو کند
باراک اوباما گفته است مذاکره بدون پیش شرط به معنای مذاکره بدون آمادگی قبلی نیست و آمریکا با مذاکره با این کشورها آنها را وادار به آزاد کردن زندانیان سیاسی می کند.
اما جورج بوش نگران است که دست دادن با رهبران ایران و کوبا بیش از آنکه در جهت منافع آمریکا باشد برای تهران و هاوانا مشروعیت به همراه آورد:
"نشستن بر سر میز و عکس گرفتن با مستبدی مثل رائول کاسترو از منزلت کشور ما کم و به او اضافه می کند. او نفع زیادی از آن می برد چون می گوید مرا ببینید از سوی رئیس جمهور ایالات متحده به رسمیت شناخته شده ام. کسی که می گوید می خواهم به او بگویم که زندانیان را آزاد کند، بر اساس این نظریه عمل می کند که شما تنها باید مستبدان را بپذیرید و بعد آنها هم عمل می کنند."
وی افزود: "اما راهش این نیست، آنها اینطوری پاسخ نمی دهند. برای همین هم من تصمیم معکوسی گرفته و به مردم کوبا گفته ام که ما با شما هستیم، ما با حکومت شما مذاکره نمی کنیم و تحریم هایمان را تا زمانیکه شما آزادی خود را کسب کنید نگه می داریم."
آقای بوش که کمتر از یکسال به پایان ریاست جمهوری اش باقی مانده در این کنفرانس خبری همچنین گفت روسیه از اهمیت زیادی برای آمریکا برخوردار است و هر کسی که جانشین او شود باید بداند که همکاری مسکو برای مقابله با اشاعه سلاح های کشتار جمعی و همینطور در مورد مسئله ایران بسیار مهم است.

No comments: