February 29, 2008




نیروهای ترکیه از شمال عراق خارج شدند

ترکیه می گوید عملیات نظامی این کشور صرفا برای دفاع در برابر حملات شورشیان کرد بوده است
ارتش ترکیه می گوید نیروهای این کشور که از هفته گذشته سرگرم عملیات علیه شورشیان کرد در شمال عراق بودند، از خاک عراق خارج شده اند.
ارتش ترکیه در بیانیه ای گفته است که به هدف خود از این عملیات دست یافته است و هیچ کشور خارجی در تصمیم این کشور برای بیرون بردن نیروهایش از شمال عراق، نقش نداشته است.
هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق با استقبال از این خبر گفت ترکیه کار درستی انجام داده است.
در میان نگرانی ها از این که تنش های منطقه ای ممکن است افزایش یابد عراق و آمریکا، ترکیه را ترغیب می کردند که سربازانش را از شمال عراق خارج کند.
روز گذشته جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا از ترکیه متحد آمریکا در پیمان ناتو، خواسته بود که به حملات خود در شمال عراق پایان داده و نیروهایش را از این کشور بیرون ببرد.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در جریان بازدید خود از آنکارا پیام جورج بوش را به رهبران ترکیه ابلاغ کرده بود.
دولت ترکیه گفته بود ارتش این کشور در عملیات برون مرزی، پایگاه های پیکارجویان حزب کارگران کردستان (پ ک ک ) را در شمال عراق هدف قرار داده است.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه تاکید کرده بود هنگامی که ترکیه به هدف خود در از بین بردن پایگاه های شورشیان حزب کارگران کردستان( پ ک ک) نایل شود، نیروهایش را از شمال عراق بیرون خواهد برد.
دولت عراق با صدور بیانیه ای عملیات ترکیه را نقض حاکمیت عراق دانسته و خواستار خروج فوری نیروهای ترکیه از شمال عراق شده بود.
در بیانیه دولت عراق گفته شده بود که عملیات نظامی یک جانبه ترکیه غیرقابل قبول است و روابط دو کشور را به مخاطره انداخته است.
از سال 1984 که پ ک ک برای استقلال از ترکیه و ایجاد یک کشور کرد در جنوب شرق ترکیه با دولت این کشور وارد نبرد شد، بیش از سی هزار نفر کشته شده اند
.

No comments: