February 29, 2008



چين معامله شانزده ميليارد دلاری گاز با تهران را جدا ازمسئله اتمی ميداند

چين از برنامه های شرکت نفت دولتی آن کشور برای امضای يک معامله چند ميليارد دلاری گاز با جمهوری اسلامی ايران، به رغم حرکتی که در شورای امنيت سازمان ملل متحد برای رای گيری در مورد گسترش تحريم های تنبيهی عليه تهران جريان دارد، دفاع کرده است.
ليو جيانچائو سخنگوی وزارت امورخارجه چين امروز، پنجشنبه، در يک کنفرانس خبری در پکن ، ضمن اظهار نظر در باره اين معامله، آن را صرفا يک عمل تجاری توصيف کرد. وی گفت اقدامات مربوط به مقابله با مسائل ناشی از برنامه اتمی تهران نبايد تجارت و همکاريهای اقتصادی متعارف و معمول را تضعيف کند.
اين معامله شانزده ميليارد دلاری ، می تواند به بهره برداری از ذخائر گاز پارس شمالی منجر شود.
ليو گفت چين عميقا نگران اشاعه و گسترش تسليحات اتمی است، اما معتقد است جمهوری اسلامی ايران حق دارد انرژی اتمی صلح آميز اتمی داشته باشد.
آمريکا و ديگر کشورهای غربی ميگويند برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران برای توليد تسليحات اتمی است، و تهران تکذيب ميکند.
شورای امنيت سازمان ملل متحد دو سال پيش به ممنوعيت فروش و يا انتقال اقلام مرتبط با تحقيقات اتمی به جمهوری اسلامی ايران رای داد. سال گذشته نيز همين شورا معاملات با يکی از بانکهای دولتی ايران و تعدادی از مقامات دولنی را منع کرد.
پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين، در باره پيش نويس يک قطعنامه تحريمی سوم عليه تهران به توافق رسيده اند، و احتمالا اين پيش نويس هفته جاری و يا هفته آينده به رای گذاشته ميشود. محدوديت های مسافرتی و مالی بيشتر در مورد افراد و شرکت هائی مشخص در جمهوری اسلامی ايران، از جمله خواست های منعکس در اين پيش نويس است.

No comments: