December 20, 2007




درگیری در سیستان و بلوچستان تلفاتی داد

برخی از موارد نا آرامی در سیستان و بلوچستان دارای انگیزه های سیاسی بوده است
مقامات امنیتی جمهوری اسلامی از تلفات درگیری بین افراد مسلح و نیروهای انتظامی و امنیتی در جنوب شرق ایران خبر داده اند.
روز پنجشنبه، 20 دسامبر (29 آذر) اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان در اطلاعیه ای اعلام کرد که چهار نفر، که از آنان با عنوان "عناصر اصلی و سران یک گروهک تروریستی" نام برده شده است، در عملیات مشترک ماموران اطلاعاتی و انتظامی در این استان کشته شده اند.
این بیانیه اسامی کشته شدگان را حسین شنبه زهی، معروف به یاسر، یوسف ریگی، معروف به سیف الله، نورمحمد میربلوچزهی، معروف به ملاعلی و ابوبکر، و عبدالصمد ریگی، معروف به صلاح الدین، اعلام کرده است.
در بیانیه اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان، از کشته شدگان با عنوان "سرکردگان و عناصر فعال گروهک تروریستی" نام برده شده که در بیشتر عملیات تروریستی و خرابکاران در داخل کشور نقش اساسی داشته اند اما به نام این گروه اشاره ای نشده است.

اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان برخی از اقدامات منتسب به کشته شدگان را نیز در بیانیه خود عنوان کرده است.
ایجاد راهبندان در مسیر زابل به زاهدان و کشتن چند نفر، گروگانگیری اتباع خارجی از جمله شهروندان ایرلند، آلمان و ترکیه از جمله این اقدامات بوده است.
همچنین، کشته شدگان به ارتباط با قتل تعدادی از مقامات محلی و انفجار اتوبوس حامل کارکنان سپاه پاسداران در زاهدان نیز متهم شده اند.
به گفته منابع امنیتی استان، از کشته شدگان مقداری اسلحه و مهمات و تجهیزات ساخت بمب نیز به دست آمده است.
نا امنی در سیستان و بلوچستان
استان سیستان و بلوچستان با دو کشور پاکستان و افغانستان هم مرز و محل درگیری های خونین بین نیروهای دولتی ایران و قاچاقچیان مسلح بوده است.
گروههای مسلح در مواردی به گروگانگیری نیز مبادرت کرده انددر خلال چند سال اخیر، نقاط مختلف این استان همچنین شاهد مواردی از بمب گذاری، حملات مسلحانه، ترور مقامات محلی و گروگانگیری بوده که برخی از آنها ظاهرا با انگیزه های سیاسی صورت گرفته است.
مقامات دولتی ایران بسیاری از این عملیات را به گروه موسوم به جندالله، به رهبری عبدالله ریگی، نسبت داده اند که هدف خود را حمایت از ساکنان سنی مذهب این استان در برابر فشارهای دولت مرکزی اعلام کرده است.
منابع جمهوری اسلامی گاه از اعدام افرادی خبر داده اند که به اتهام دست داشتن در ایجاد نا‌ آرامی در منطقه محاکمه شده بودند.
هفته گذشته به نقل از منابع قضایی شرق ایران گزارش شد که دو نفر از افراد گروه جندالله در درگیری با نیروهای اطلاعاتی و انتظامی در نزدیکی شهر ایرانشهر کشته و چند تن دیگر دستگیر شده اند.
خبرگزاری فارس به نقل از این منابع گزارش کرد که کشته شدگان در نظر داشتند با استفاده از مکان هایی مانند حوزه های علميه متعلق به پیروان اهل سنت و روحانیون سنی محلی در منطقه نا آرامی ایجاد کنند.
به گزارش این خبرگزاری، مشاور رئیس قوه قضائیه گفته بود که یک روحانی اهل سنت و چند نفر دیگر از بازداشت شدگان گفتند که فریب این گروه را خورده اند و از نمایندگان آیت الله خامنه ای در امور اهل سنت استان خواست تا نظارت بیشتری بر فعالیت حوزه های علمیه داشته باشند.
در همانحال، ایرنا در گزارش خود در روز پنجشنبه، 20 دسامبر، تلفات عملیات پنجشنبه گذشته نیروهای انتظامی و اطلاعاتی در نزدیکی ایرانشهر را پنج نفر و شمار بازداشت شدگان را پانزده تن ذکر کرده است.

No comments: