December 1, 2007



ترکیه به شورشیان کرد در خاک عراق حمله کرد

ارتش ترکیه می گوید به شورشیان کرد پ.ک.ک در داخل خاک عراق حمله کرده و "تلفات سنگینی" به این گروه وارد کرده است.
ارتش ترکیه اعلام کرده که به گروهی متشکل از حدود 60 شورشی تیراندازی کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا سربازان ترکیه ای در این عملیات وارد خاک عراق شده اند یا نه.
کانالهای تلویزیونی ترکیه و کردستان اعلام کرده اند که ارتش ترکیه با استفاده از توپخانه و نیز هواپیماهای جنگی به شورشیان حمله کرده است.
مقامات کردستان و نیز مقامات آمریکایی گفته اند خبری مبنی بر ورود سربازان ترکیه ای به خاک عراق به دست آنها نرسیده است.
پارلمان ترکیه در ماه اکتبر به ارتش این کشور اجازه داد برای مقابله با پ.ک.ک عملیاتی را در خاک عراق انجام دهد. گروه شورشی پ.ک.ک اخیرا حملاتش را در داخل خاک ترکیه افزایش داده است.
عراق و آمریکا از ترکیه خواسته اند این تهدید خود را عملی نکرده و وارد خاک عراق نشود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در وب سایت ارتش ترکیه آمده است: "در عملیاتی اطلاعاتی، گروهی 50 - 60 نفره از شورشیان کرد در آن سوی مرز عراق و ترکیه [در داخل خاک عراق] شناسایی شدند. حمله گسترده ای به این گروه صورت گرفت، و سپس تایید شد که این گروه تروریستی تلفات سنگینی داده اند."
روز جمعه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، از تصمیم روز چهارشنبه کابینه این کشور مبنی بر تایید عملیات فرامرزی ترکیه خبر داد.
ترکیه علاوه بر تهدید به حمله نظامی، اعلام کرده که حامیان پ ک ک را مورد تحریم قرار خواهد داد و هرچند مشخص نکرده که چه نهادها یا گروه هایی را حامی پ ک ک می داند اخیرا مقررات گمرکی سخت تری در مورد مبادلات مرزی با کردستان عراق اعمال کرده و رفت و آمدهای مرزی را محدود کرده که می تواند تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد کردستان عراق و حکومت این منطقه بگذارد.
بخش قابل توجهی از درآمد حکومت خودگردان کردستان عراق از عوارض گمرکی تأمین می شود.
پیکارجویان پ ک ک، از سال 1984 تا کنون برای استقلال از ترکیه در جنوب شرق این کشور با دولت می جنگند و تا کنون 30 هزار نفر در این درگیری ها کشته شده اند.
ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا، پیکارجویان پ ک ک را یک گروه تروریستی می شناسند.

No comments: