May 29, 2007



تونی بلر در آغاز ديدار از سه کشور آفريقائی وارد ليبی شد

تونی بلر نخست وزير بريتانيا در حالی که کمتر از يک ماه به پايان زمامداری وی باقی مانده است، در آغاز ديدار خود از سه کشور آفريقائی وارد ليبی شد. آقای بلر در اين سفر درباره خشونت های جاری در منطقه دارفور و برخی مسائل ديگر، مذاکراتی با معمر قذافی رهبر ليبی و ساير مقامات اين کشور به عمل خواهد آورد.
ليبی اندکی پيش از ورود آقای بلر اعلام کرد يک معامله ۹۰۰ ميليون دلاری را برای اکتشافات نفتی با شرکت بريتانيائی عظيم بريتيش پتروليوم منعقد کرده است.
بنابر اعلام دفتر آقای بلر، نخست وزير بريتانيا در اين سفر از سيرالئون و آفريقای جنوبی نيز ديدار خواهد کرد. مقامات بريتانيا می گويند آقای بلر کوشش خواهد کرد در آستانه اجلاس هفته آينده هشت کشور صنعتی جهان در آلمان درباره تغيير اوضاع جوی، بازرگانی و ساير مسائل، نيروی محرکه ای برای پيشرفت در اين اجلاس به وجود آورد.
سخنگوی نخست وزير بريتانيا می گويد آقای بلر خواستار آن است که ثروتمندترين کشورهای جهان به وعده های خود درباره کاهش بدهی های خارجی آفريقا احترام بگذارند و نسبت به حمايت از برنامه های آموزشی و مبارزه با بيماری ايدز و ويروس اچ. آی. وی. در قاره آفريقا تعهدات جديدی بسپارند.
در تحول ديگری در همين رابطه، روسيه اعلام کرد قصد دارد ميزان بدهی کشورهای فقير آفريقائی را به گونه عمده ای کاهش دهد.
سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه امروز سه شنبه طی بيانيه ای اعلام کرد روسيه تاکنون ۱۱ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار از بدهی های آفريقا را حذف کرده است. آقای لاوروف افزود روسيه قصد دارد در سال جاری تا ۵۰۰ ميليون دلار ديگر را نيز به ارقام بدهی های حذف شده اضافه کند.

No comments: