January 25, 2007




سياست های داخلی و خارجی آمريکا در گزارش پرزيدنت بوش به کنگره

پرزیدنت بوش برای نخستین بار در دوره ریاست جمهوری اش برای ارائه گزارش سالانهء وضعیت عمومی کشور در برابر کنگره ای رفت که اکثریتِ آْن با دموکرات هاست .آقای بوش خواستار همکاریِ هر دو حزب برای دستیابی به مسائل مهم برای مردم آمریکا شد؛ که در زمینهء داخلی موضوعاتی از نظير توازن در بودجهء کشور، انرژی، آموزش و بیمه همگانی؛ و در زمینهء بین المللی، سرنوشت جنگ عراق، و دخالت ایران در آن کشور، برنامه های اتمی کره شمالی و ایران و تشکیل يک کشور دموکراتیک فلسطینی را در بر می گرفت.
رئیس جمهور آمریکا گفت هدف واشنگتن به نصف رساندنِ کسری بودجه تا سال ۲۰۰۹ است. آقای بوش يک برنامه ریزیِ پنج ساله را برای رفع کامل کسری بودجه تا سال ۲۰۰۱ تدارک می بيند، و در عین حال، خواهان افزایش بودجه برای آموزش و پرورش است. پرزيدنت بوش گفت که در مورد بیمه های درمانی قابل دسترسی برای همهء مردم، اقداماتی درسطح دولتی و خصوصی انجام خواهد داد که کاهش مالیات ها برای افراد کم درآمد از جمله آنهاست. در مورد مسألهء انرژی، پرزیدنت بوش به طرح تولید اتوموبیل هایی با سوخت دوگانه، استفاده از اتانول، انرژی خورشیدی و باد و انرژی پاکیزه و مطمئنِ اتمی اشاره کرد.
آقای بوش در مورد مسائل خارجی گفت در سال ۲۰۰۶ افراطگرایان تلاش کردند تا روند آزادی را در لبنان، افغانستان و عراق به عقب بازگردانند. پرزيدنت بوش گفت پایان دادن به جنگ عراق خواستهء همه است؛ اما در چنین موقعیتی نباید دوستان را در عراق تنها گذاشت، و امینت کشور را به خطر انداخت: رئیس جمهور آمریکا از کنگره خواست تا عزم خود را بر پیروزی در جنگ استوار کند. وی در جای دیگری از سخنانش خطر شیعیان تندرو و هدف آنان برای سلطه بر منطقه خاورمیانه را گوشزد کرد و گفت می دانیم که بسیاری از این افراد از طرف رژیم ایران هدایت می شوند. بودجه و اسلحهء گروه های تروریستی، از جمله حزب الله را، که پس از القاعده در ترور آمریکایی ها بیشترین نقش را داشته اند دولت ایران تأمین می کند. پرزيدنت بوش در بخش ديگری از سخنان خود، بار ديگر در مورد خطر يک ايران مجهز به سلاح اتمی هشدار داد.
دقایقی پس از پایان سخنرانیِ پرزیدنت بوش، جیم وب سناتور دموکرات از ایالت ویرجینیا رفتن به جنگ در عراق را اقدامی نسنجیده خواند که اعتبار آمریکا را خدشه دار کرده، و به جنگ علیه تروریسم لطمه زده است.
آقای وب خواستار يک جهت گیری جدیدی در عراق شد و خروج شتابزده از عراق را، که ممکن است به هرج و مرج بیشتر بیانجامد، رد کرد؛ ولی خواستار اِعمالِ یک دیپلماسی منطقه ای شد که بر اساس آن نیازی به حضور سربازان آمریکایی در کوچه و خیابان های عراق نباشد.
جيم ملون خبرنگار صدای امريکا درباره گزارش سالانه پرزيدنت بوش به کنگره آمريکا چنين اظهار نظر ميکند:
در زمينه سياست خارجی، پرزيدنت بوش در گزارش سالانه خود به کنگره آمريکا با اشاره به سياست خارجي امريکا دو موضوع را مورد توجه قرار داد، جنگ عراق و نبرد عليه تروريسم. پرزيدنت بوش، به ويژه، از نمايندگان دموکرات و جمهوريخواه درخواست کرد از استراتژی جديد او در عراق، از جمله اعزام نيروهای جديد برای حفاظت از بغداد کنند .
دموکراتها، در مقايسه با جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان، اشتياق کمتری به انجام اين درخواست نشان داده اند؛ و ترديدی نيست که اين موضوع در آينده نقطه برخورد نمايندگان دموکرات در کنگره با رئيس جمهوری خواهد بود. در اين برخورد ممکن است بعضی از جمهوريخواهان نيز به دموکراتها بپيوندند.
پرسش اين است که دموکراتها تا چه حد ميتوانند در کاهش بودجه مورد نياز براي نيروهای جديد تلاش کنند؟ پرزيدنت بوش در سخنراني خود سعي کرد حمايت ملت آمريکا را در مورد عراق جلب کند.
در زمينه مسائل داخلي پرزيدنت بوش روی چهار موضوع تکيه کرد: آموزش و پرورش ، انرژی، بهداشت و مهاجرت.در واقع مسأله مهاجرت بهترين فرصت را برای پرزيدنت بوش فراهم آورده است تا با اکثريت جديد دموکرات در کنگره از در مصالحه در آيد. بسياری از جمهويخواهان با برنامه کارگران ميهمان مخالفند؛ اما بسياری از دموکراتها از اين طرح استقبال ميکنند؛ بنا براين پرزيدنت بوش و دموکراتها در اين قضيه ميتوانند سازش کنند

No comments: