January 31, 2007



قلعه شوش در آستانه فرو ريختن است
روزنامه حکومتی سرمايه: قلعه شوش كه به قلعه فرانسوي‌ ها هم معروف است به دليل بي‌توجهي‌ها و عدم مرمت در آستانه فرو ريختن است. كارشناسان احتمال مي‌دهند، تپه‌اي كه قلعه روي آن ساخته شده بر اثر ريزش باران و گذشت زمان خالي شده و اگر به‌زودي عمليات مرمتي آن انجام نشود به فروريزي قلعه منجر مي‌شود. عمق فاجعهء زماني مشخص مي‌شود كه به ياد بياوريم بيش از 90 شي باستاني و تاريخي از دوران نوسنگي تا به امروز به‌دست آمده از محوطه‌هاي تاريخي و باستاني خوزستان در انبار‌هاي قلعه نگهداري مي‌شود.
چندي پيش فرسوده شدن ديوارها به ريزش دو اتاق از قلعه منجر شد. كارشناسان حاضر در قلعه اشياي باستاني آن را به اتاق‌هاي ديگر، انتقال دادند اما فرسودگي همهء ساختمان را تهديد مي‌كند.
رضا چناني، مدير ادارهء ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شوش نسبت به وضعيت تمام آثار موجود در شوش اظهار نگراني مي‌كند و مي‌گويد: «بارش مداوم باران و مرمت نشدن بنا به ايجاد شكاف در قلعه و ريزش ديوار جبههء شـمـالي آن منجر شد. قلعهء شوش سال‌هاست كه مرمتي اصولي نشده است و در طول سال‌هاي گذشته حفره‌هايي در اين بنا ايجاد شده كه با ورود آب باران به تخريب قلعه منجر مي‌شود. اين قلعه پي ندارد و اگر دير مرمت شود از درون پوسيده و فرو مي‌ريزد

No comments: