January 31, 2007



فشار فزانیده آمریکا بر اروپا برای قطع داد و ستد با رژیم تهران
خبرگزاری رویتر به نقل از ديپلماتهای‌ غربی گزارش داد‌ علیرغم مقاومت‌ برخی‌ کشورهای‌ اروپايی، ایالات متحده‌ از متحدانش‌ می‌ خواهد برای مجازات رژیم تهران، فراتر از قطعنامه شورای امنیت عمل کنند و سرمايه‌ گذاری‌ خارجی‌ را در ایران متوقف‌ سازند.
نيکلاس‌ برنز، معاون‌ وزارت امور خارجه‌ آمريکا گفته است کشورهای‌ اروپايی‌ بايد ميلياردها يورو از اعتبارات‌ صادراتی‌ خود را در ايران‌ کاهش‌ دهند‌.
یک ديپلمات اروپايی‌ گفت‌ ایالات متحده نه تنها بر اروپائیان، بلکه فشار سنگینی بر روسیه نیز اعمال می کند تا از تجارت با رژیم تهران دست بکشد.
وی گفت موقعيت‌ بانکهای‌ روسی‌ در نيويورک‌ بسیار مهم‌ است‌ و آنها نمی‌ توانند فشارهای‌ آمريکا را‌ ناديده‌ بگيرند و مسکو از اعمال اين‌ فشارها ابراز ناخرسندی می کند.
ديپلماتهای‌ روسی می گویند تحریمهای بین المللی علیه رژیم تهران،‌ بيش‌ از هر کشور ديگری‌ به‌ روسیه ضربه‌ می‌ زند.
دیپلماتهای اروپايی گفتند برخی‌ از کشورهای‌ اتحاديه‌ اروپا از جمله‌ آلمان‌ و ايتاليا روابط تجاری‌ مهمی‌ با رژیم تهران‌ دارند و هنوز در برابر فشارهای‌ آمريکا مقاومت‌ می‌ کنند، ‌اما واشنگتن‌ از متحدان‌ خود می‌ خواهد با متوقف‌ کردن‌ سرمايه‌ گذاری هايشان‌ در ايران،‌ روابط تجاری‌ خود را با رژیم تهران قطع کنند‌.
همین منابع گفتند انگلستان‌ و فرانسه‌ تلاش‌ می کنند سایر کشورهای‌ اروپايی را به اجرای کامل‌ قطعنامه‌ مجازات علیه رژیم تهران راضی سازند.
يک‌ ديپلمات‌ ارشد اروپايی‌ در این باره به رویتر گفت هدف‌ ایالات متحده عملا غيرممکن‌ ساختن‌ سرمايه‌ گذاری‌ در ايران‌ است.
وی افزود ‌واشنگتن تلاش‌ می‌ کند سرمايه‌ گذاران‌ را از ايران‌ دور سازد و نيز سخت‌ تلاش‌ می‌ کند بهای‌ نفت‌ را پائین‌ نگه‌ دارد‌.
این دیپلمات ارشد اروپايی گفت آمریکا فکر می‌ کند اين‌ اقدامات‌ به‌ رژیم تهران‌ ضربه‌ خواهد زد و من‌ فکر می‌ کنم‌ که آمریکائیها درست‌ فکر می کنند
.

No comments: