January 31, 2007



واکنش آمريکا به قرارداد دو شرکت بزرگ نفتی با ايران

تولید روزانه 3 میلیارد فوت مکعب گاز ترش از مخزن گازی پارس جنوبی از اهداف قرارداد جدید است
وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد که قرارداد شرکتهای نفتی رویال داچ شل و رپسول مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در صورتی که با قانون تحريم ايران مغاير باشد، اقداماتی عليه اين دو شرکت انجام شود.
شرکت هلندی - بريتانيايی رویال داچ شل و شرکت اسپانیایی رپسول قرارداد اوليه ای با شرکت ملی نفت ايران برای توسعه فازهای دوازده و سيزده میدان گاز پارس جنوبی در ایران بسته اند اما اين قرارداد هنوز نهائی نشده است.
ارزش این قرارداد ده میلیارد دلار اعلام شده و اين در حالی است که قانونی که ده سال پيش در آمريکا وضع شده، به رئيس جمهور ايالات متحده امکان می دهد شرکتهايی را که بيش از بيست ميليون دلار در ايران سرمايه گذاری کنند تحريم کند. اين قانون همچنين شرکتهای مذکور را از دادوستد با دولت آمريکا و برخورداری از امکاناتی، همچون تضمين اعتبار برای دريافت وام و تسهيلات بانکی محروم می سازد.
شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا که در مورد احتمال تحريم شرکتهای رپسول و رويال داچ شل سخن گفته مشخص نکرده که چه تحريمهايی ممکن است عليه اين دو شرکت وضع شود و پرسش کنندگان در اين زمينه را به کتب قانون ارجاع داده است.
قرارداد سرمایه گذاری دو شرکت بزرگ نفتی خارجی در صنایع نفت و گاز ایران در حالی به امضا رسیده که آمریکا فشار گسترده ای به جامعه جهانی، بخصوص کشورهای اروپایی برای انزوای اقتصادی ایران وارد می کند و برخی بانکهای اروپایی بر اثر همین فشارها، مبادلات تجاری خود با ایران را قطع کرده یا حجم آن را کاهش داده اند.

No comments: