January 23, 2007


جمهوری اسلامی ورود بازرسان آژانس انرژی اتمی را ممنوع کرد
خبرگزاریها از تهران گزارش دادند جمهوری اسلامی در اقدامی تلافی جویانه در واکنش به قطعنامه 1737 شورای امنیت، تصمیم گرفته است ورود 38 تن از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته ای خود را ممنوع کند.
علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی این خبر را اعلام کرده است.
بروجردی گفته است "یک کمیسیون ویژه، فهرستی از 38 تن از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را تهیه کرده که اجازه ورود به ایران را ندارند. فهرست آنها و محدودیت همکاری رسما به آژانس اعلام شده است."
وی گفت "این نخستین گام برای محدود کردن همکاریهای جمهوری اسلامی با آژانس بین المللی انرژی اتمی است."
رژیم تهران پیش تر گفته بود که در همکاری خود با آزانس بین المللی انرژی اتمی تجدیدنظر خواهد کرد.
مجلس شورای اسلامی در تاریخ 27 ماه دسامبر با تصویب طرحی، دولت را ملزم به تجدیدنظر در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و شتاب بخشیدن به برنامه های هسته ای کرده بود.
برخی از کارگزاران جمهوری اسلامی به سران رژیم توصیه کرده بودند به چنین اقدامی دست نزنند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه خود تا 21 ماه فوریه آینده به رژیم تهران مهلت داده است تا کلیه فعالیتهای هسته ای خود را متوقف سازد.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته به رژیم تهران هشدار داد که اگر تا یک ماه دیگر (21 فوریه)، فعاليتهای‌ هسته‌ ای‌ خود را بویژه در تاسیسات زیرزمینی نظنر متوقف‌ نسازد، با مجازاتهای سخت تری مواجه‌ خواهد شد‌.
نیکلاس برنز گفت رژیم تهران یا با جامعه بین المللی همکاری می کند یا به مقابله جويی با جهان ادامه خواهد داد. اما باید درک کند که سایر کشورها نیز در دفاع‌ از منافع خود قاطعيت‌ نشان خواهند داد.
وی با لحنی هشدارآمیز گفت ما گزینه‌ ديپلماتيک‌ را برای حل این مسئله ترجيح‌ می‌ دهيم‌‌، اما رژیم تهران باید بداند که همه‌ گزينه‌ ها روی میز قرار دارد.
در همین حال منوچهر متکی، وزير امور خارجه رژیم گفته است جمهوری اسلامی از برنامه هسته‌ ای خود كوتاه نخواهد آمد.

No comments: