October 16, 2006



چين برنامه جديد کنترل جمعيت را اجرا می کند

به گفته مقامات چينی سياست 'خانواده تک فرزندی' در اين کشور موفقيت آميز بوده است
دولت چين اقدامات جديدی را برای جلوگيری از افزايش بی رويه جمعيت در اين کشور به اجرا می گذارد.
کميسيون نظارت بر جمعيت چين اعلام داشته که در واکنش نسبت به روند رو به افزايش نرخ رشد جمعيت در چند سال اخير، از سال آينده، سياست جديدی را اجرا خواهد کرد که هدف از آن تشويق ساکنان مناطق روستايی اين کشور به داشتن فرزند کمتر خواهد بود.
در اجرای اين سياست، والدين بالای شصت سال در مناطق روستايی در صورتی که در طول ازدواج خود تنها يک فرزند پسر يا دو فرزند دختر داشته باشند هر سال مبلغی معادل هفتاد و پنج دلار به صورت جايزه دريافت می کنند.
در حاليکه مردم چين از نظر سنتی داشتن فرزند بيشتر، به خصوص فرزند پسر را نوعی تضمين برای دوران کهولت خود تلقی کرده اند، جايزه تعيين شده برای خانواده های تک يا دو فرزندی به حدود يک پنجم درآمد متوسط يک خانوار روستايی چينی در سال بالغ می شود و می تواند نوعی کمک هزينه در دوران پيری منظور شود.
برنامه کنترل جمعيت در چين حدود سی سال قبل به اجرا در آمد اما در سال های اخير، از شدت اجرای آن تا حدودی کاسته شده است.
به همين دليل، مقامات چينی روند های اخير تغيير جمعيت را هشدار دهنده تلقی کرده و در صدد چاره جويی بر آمده اند.
در زمان زمامداری ماتوتسه تونگ، رهبر سابق چين، وی با شعار "جمعيت بيشتر، قدرت بيشتر" از افزايش جمعيت حمايت می کرد هر چند برنامه های پراکنده ای در دهه های 1960 و 1970 برای کنترل جمعيت به اجرا گذاشته شد.
پس از وی، رهبران چين با آگاهی از مشکلاتی که جمعيت انبوه اين کشور ايجاد می کرد، از سال 1979 برنامه کنترل جمعيت را، که در غرب به سياست تک فرزندی موسوم شده، به اجرا گذاشتند و آن را برای موفقيت در توسعه اقتصادی کشور ضروری اعلام کردند.
بر اساس اين برنامه، خانواده های با يک فرزند به عنوان خانواده نمونه مورد حمايت قرار گرفته و اين اصل در برخی از مناطق شهری با شدت به اجرا گذاشته می شد.
در اجرای اين سياست روش هايی مانند اجبار به جلوگيری از حاملگی و سقط جنين نيز به کار برده می شد که گاه در غرب به دليل تعارض با حقوق فردی مورد انتقاد قرار می گرفت اما مهمترين روش پيشبرد اين برنامه، کاربرد مشوق ها و مجازات های اقتصادی مانند دادن يا قطع کمک هزينه اولاد بوده است.
با اينهمه، شدت اجرای اين سياست در سرتاسر چين يکسان نبود و از جمله در بسياری از مناطق روستايی به خانواده ها اجازه داده می شد که در صورتی که نخستين فرزند دختر باشد، فرزند ديگری نيز داشته باشند.
در مورد برخی اقليت های قومی نيز استثناهايی مراعات شده و در برخی موارد به خانواده ها اجازه داشتن سه يا حتی چهار فرزند نيز داده شده است.
در حال حاضر جمعيت چين به حدود يک ميليارد و سيصد ميليون نفر می رسد و مقامات چينی گفته اند که در غياب سياست کنترل جمعيت، احتمالا جمعيت چين اينک حدود سيصد ميليون نفر بيشتر بود.

No comments: