October 27, 2006



دبيرکل منتخب سازمان ملل در چين
بان قبلا با وزيران خارجه آمريکا و ژاپن نيز ملاقات و در باره کره شمالی با آنان گفتگو کرده است
دبيرکل منتخب سازمان ملل متحد برای مذاکره پيرامون بحران ناشی از برنامه های هسته ای کره شمالی به پکن، پايتخت چين، سفر کرده است.
روز جمعه، 27 اکتبر، بان کی مون، وزير خارجه کره جنوبی که قرار است از اول ماه ژانويه سال آينده سمت دبيرکلی سازمان ملل را بر عهده بگيرد، در سفر به پکن با مقامات چينی، از جمله هوا جينتائو، رييس جمهوری اين کشور ملاقات و گفتگو خواهد کرد.
وی قبلا با مقامات ارشد تعدادی ديگر از کشورها، از جمله وزيران خارجه آمريکا و ژاپن، در باره همين موضوع مذاکره کرده است.
آقای بان، که جانشين کوفی عنان در سازمان ملل می شود، گفته است که در نظر دارد فعالانه برای کاهش تنش در شبه جزيره کره تلاش کند.
وی افزوده است که برای اين منظور، نماينده ويژه ای را از سوی سازمان ملل متحد منصوب خواهد کرد.
به گفته خبرنگاران، انتظار می رود محور اصلی مذاکرات آقای بان در سفر کنونی به پکن نحوه اجرای قطعنامه تحريم بين المللی کره شمالی توسط دو کشور چين و کره جنوبی باشد.
در پی آزمايش اتمی کره شمالی در اوايل ماه جاری، شورای امنيت سازمان ملل قطعنامه ای شامل تحريم های بين المللی اين کشور را به تصويب رساند.
چين، که با کره شمالی روابطی دوستانه دارد، نگران آن است که سختگيری در اجرای اين تحريم ها باعث سقوط اقتصاد کره شمالی شود و واکنش غيرقابل پيش بينی رهبری اين کشور و بی ثباتی منطقه را در پی داشته باشد.
همچنين، وخامت بيشتر وضع اقتصادی کره شمالی می تواند فشار بيشتری را بر مردم اين کشور وارد کند و به موج مهاجرت غيرقانونی به چين منجر شود.

No comments: