October 25, 2006



محدوديتهای تازه بريتانيا برای مهاجران اتحاديه اروپا

آقای ريد می خواهد از هجوم مهاجران جديد - آنگونه که در سال 2004 از هشت کشور کمونيست سابق ديده شد - جلوگيری کند.
رومانی و بلغارستان در ماه ژانويه سال 2007 به اتحاديه اروپا ملحق می شوند و آقای ريد می خواهد از هجوم مهاجران جديد - آنگونه که در سال 2004 از هشت کشور کمونيست سابق ديده شد - جلوگيری کند.
آقای ريد طی بيانيه ای در پارلمان بريتانيا گفت پس از پيوستن رومانی و بلغارستان به اتحاديه اروپا، فقط صنايع فراوری غذايی و بخش های کشاورزی بريتانيا کارگران با مهارت های پايين را از اين دو کشور به کار خواهند گمارد.
وزير کشور بريتانيا گفت اين مقررات تا پايان دوره انتقالی پابرجا خواهد بود.
وزارت خارجه بلغارستان به اين خبر واکنشی شديد نشان داده و گفته است اقدامی متقابل را در نظر خواهد گرفت.
مهاجران رومانيايی و بلغاری در صورتی که دارای شغل آزاد باشند، اجازه دارند که در بريتانيا زندگی کنند. منتقدان بر اين عقيده اند که مقررات اعلام شده قابليت اجرا ندارد.
گزارشگران می گويند اعمال چنين مقرارتی تحولی بزرگ برای بريتانيا محسوب می شود؛ تاکنون بريتانيا به شهروندان کشورهايی که به تازگی به اتحاديه اروپا ملحق شده اند، اجازه داده است آزادانه در اين کشور فعاليت کنند.
وزارت کشور بريتانيا پس از گشودن راه مهاجرت از کشورهای تازه ملحق شده به اتحاديه اروپا در سال 2004 انتظار سالانه 15هزار مهاجر را داشت در حالی که در عرض دو سال 600 هزار مهاجر از اين کشورها به بريتانيا آمدند.
آقای ريد در ادامه بيانيه خود گفت سياست درهای باز سال 2004 موفق بوده است چون خلاءهای موجود در بازار کار اين کشور را پر کرده است اما وی اذعان کرد که برخی از مدارس اين کشور وادار شده اند با "افزايش چشمگير" دانش آموز و برخی شهرداری ها با ازدحام متقاضی برای مسکن روبرو شده اند.
قرار است سياست اتخاذ شده برای مهاجران از رومانی و بلغارستان به طور سالانه بازنگری شود تا اگر صنايع نياز به کارگران غيرماهر داشتند امکان پذيرش اين دست از مهاجران فراهم شود.
ديويد ديوس، وزير کشور در دولت سايه حزب محافظه کار هشدار داده است که اجازه اقامت به افرادی که شغل آزاد دارند شرايط را می تواند برای تخلفات هموار کند و همچنين باعث می شود که تعداد زيادی وارد بازار کار سياه شوند.

No comments: