October 25, 2006



صدور حکم جلب هشت ايرانی در آرژانتينانفجار مرکز يهوديان در سال 1994، آرژانتين را تکان داد
قاضی يکی از دادگاههای فدرال در آرژانتين حکم بين المللی دستگيری هشت شهروند ايرانی را به اتهام دست داشتن در انفجار مرکز يهوديان بوئنوس آيرس، پايتخت اين کشور که نه سال پيش روی داد صادر کرده است. از جمله افرادی که حکم جلب آنها صادر شده، هادی سليمان پور، سفير وقت ايران در آرژانتين در زمان حادثه است.حميدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران ضمن رد اين حکم، آن را سياسی و بی اعتبار خوانده است. وی گفت: "جمهوری اسلامی ايران از ابتدا همکاری سازنده ای با دستگاههای ذيربط آرژانتين داشته است اما متأسفانه از همان ابتدا مشخص شد دستگاه قضايی آرژانتين به تنها چيزی که توجه ندارد، ابعاد قضايی پرونده است."آقای آصفی گفت:" نظر به ماهيت سياسی احکام صادره، اين احکام هيچ اعتبار قضايی نداشته و مردود است." سفارت ايران در آرژانتين نيز طی بيانيه ای اين حکم را دارای انگيزه سياسی و نتيجه تلاش اسرائيل برای دستکاری تحقيقات دانسته است.
متأسفانه از همان ابتدا مشخص شد دستگاه قضايی آرژانتين به تنها چيزی که توجه ندارد، ابعاد قضايی پرونده است
سخنگوی وزارت خارجه ايران در اين بيانيه آمده که هرگز شواهد محکمی داير بر ارتباط ايران با اين حادثه وجود نداشته است. در آرژانتين نيز برخی آگاهان می گويند هيچ اطلاعات تازه ای برای اجرای احکام جلب وجود ندارد.از جمله اين افراد، جو گلدمن، نويسنده کتابی درباره اين حادثه است که می گويد احکام بازداشت اين واقعيت را پنهان می کند که پس از تقريباً يک دهه تحقيقات هيچ پيشرفت واقعی در آن حاصل نشده است . ماه مارس سال جاری ميلادی نيز چهار مقام ايرانی در ارتباط با اين پرونده مقصر خوانده شدند و خوان خوزه گاليانو، قاضی پرونده از پليس جنايی بين الملل خواست اين چهار مقام ايرانی را دستگير کند. علی فلاحيان، وزير پيشين اطلاعات جمهوری اسلامی و محسن ربانی، وابسته فرهنگی سابق سفارت ايران در آرژانتين از جمله اين افراد بودند.اين حکم روابط ميان آرژانتين و تهران را دچار تنش کرد و به فراخوانده شدن سفير ايران از آرژانتين منجر شد. در آن زمان، حميدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفت اگر آرژانتين اشتباهش را جبران نکند، ايران وارد عمل خواهد شد. وی در تهران به خبرنگاران گفت که ايران نقشی در انفجار آرژانتين نداشته و تاکنون هيچ مدرکی دال بر دخالت ايران در اين ماجرا پيدا نشده است.
علی فلاحيان، وزير پيشين اطلاعات جمهوری اسلامی از جمله متهمان به دست داشتن در انفجار مرکز يهوديان آرژانتين است
اما خوزه هرکمن، رييس جامعه يهوديان آرژانتين می گويد احکام تازه نشان می دهد که دولت ايران با تحقيقات مربوط به انفجار مرکز يهوديان همکاری نکرده و اين عدم همکاری سند آشکاری داير بر دخالت رهبران ايران در حادثه است. نستور کريشنر، رييس جمهوری آرژانتين ماه ژوئن گذشته دستور پيگيری پرونده انفجار مرکز يهوديان را صادر کرد. اين دستور، ناقض دستور ادواردو دوحاله، رييس جمهوری سابق آرژانتين بود که پرونده را بايگانی کرده بود. حادثه مرکز يهوديان آرژانتين بر اثر انفجار خودروی وانتی مملو از مواد منفجره در کنار ساختمان مرکز يهوديان رخ داد که ضمن ويران کردن ساختمان، 85 نفر را کشته و سيصد نفر را مجروح کرد.ابتدا حزب الله لبنان که از گروههای مورد حمايت ايران است در اين انفجار مقصر خوانده شد و ايران نيز به دست داشتن در آن متهم شد که اين اتهام را قاطعانه تکذيب کرد. سيصد هزار يهودی در آرژانتين زندگی می کنند و اين کشور دارای بزرگترين جامعه يهوديان در آمريکای لاتين است. در سال 1992 نيز وقوع انفجار در سفارت اسرائيل در بوئنوس آيرس به کشته شدن 29 نفر منجر شد.

No comments: