October 28, 2006



توافق در بنگلاش برای پایان دادن به بحران

بنگلادش برای دو روز متوالی شاهد خشونت هايی بوده که در جریان آن 14 نفر کشته شدند
دو حزب اصلی بنگلادش موافقت کرده اند که با همکاری با یکدیگر به بحران سیاسی کشور خاتمه دهند.
بنگلادش برای دو روز متوالی شاهد خشونت هايی بوده که عامل آن، اختلاف بر سر اين امر است که چه کسی رياست دولت موقت اين کشور را تا انتخابات ماه ژانويه بر عهده بگيرد.
در نتیجه درگیری های خیابانی تا کنون 14 نفر کشته و دهها نفز زخمی شده اند.
حجم وسیع خشونت ها باعث شد تا ایازالدین احمد، رییس جمهوری بنگلادش دخالت کرده و هر دو حزب را به مذاکره در مورد بحران سیاسی کشور فرا بخواند.
خبرنگار بی بی سی در داکا می گوید که ورود رییس جمهوری بنگاتدش در بحران اخیر باعث شده تا آرامش به خیابان های پایتخت بازگردد.
رييس جمهوری بنگلادش از نمايندگان دو حزب اصلی کشور (حزب حاکم بی ان پی و حزب اصلی مخالب عوامی ليگ) دعوت کرده بود که با هم مذاکره کنند.
به دنبال این مذاکرات گفته شده که هر دو طرف موافقت کرده اند که تا روز یکشنبه فردی را برای نخست وزیری موقت بنگلادش بیایند.
بر اساس قوانين بنگلادش با پايان دوره دولت بنگلادش، پارلمان منحل می شود و يک تشکيلات اجرايی (غير وابسته به احزاب کشور) زمام امور کشور را 3 ماه قبل از انجام انتخابات سراسری به دست می گيرد تا کشور را برای انتخاباتی منصفانه و عادلانه آماده کند.
قرار است انتخابات عمومی در ماه ژانويه برگزار شود. با انجام انتخابات دولت موقت منحل و جای خود را به دولت انتخابی می دهد.
کی ام حسن، دادستان پیشین بنگلادش، قرار بود روز شنبه به عنوان نخست وزير موقت سوگند ياد کند اما مقامات بنگلادش گفته اند که حال وی مساعد نيست. گزارش های ديگری نيز حاکی از آن است که وی از قبول اين پست خودداری کرده است.

No comments: