September 16, 2006



انتقاد از برخورد 'تبعيض آميز' با اقليت های دينی در ايران

وزارت خارجه آمريکا سالانه گزارشی درباره آزادی های مذهبی در کشورهای مختلف تهيه می کند
وزارت امور خارجه آمريکا با ارسال گزارشی به کنگره آمريکا در زمينه وضعيت آزادی مذهبی در جهان، از رفتار 'تبعيض آميز' دولت ايران با اقليت های مذهبی اين کشور انتقاد کرده است.
هشتمين گزارش وزارت خارجه توسط دفتر آزادی های مذهبی بين المللی تهيه شده است و وضعيت آزادی مذهب را در ۱۹۰ کشور بررسی می کند.
در اين گزارش که جمعه ۱۵ سپتامبر به کنگره ارائه شد نسبت به "بدتر شدن" پيشينه "بسيار ضعيف" ايران در برخورد با اقليت های مذهبی هشدار داده است.
کنگره آمريکا در سال ۱۹۹۸ با وضع قانونی با هدف "ترويج آزادی های مذهبی در جهان" وزارت خارجه را موظف کرد سالانه گزارشی درباره وضعيت آزادی های مذهبی در جهان تهيه کند.
در گزارش روز جمعه از برخورد "تبعيض آميز" دولت ايران با مسلمانان صوفی مذهب و بهائيان اين کشور ابراز نگرانی شده است.
بر اساس اين گزارش، سه اقليت دينی رسمی يعنی مسيحيان، زردشتيان و يهوديان هم با محدوديت های بسياری در انجام فرائض دينی خود روبرو می شوند.
آزادی دينی و امنيت ملی
بر اساس اين گزارش ايران، چين، برمه، اريتره، کره شمالی، عربستان سعودی، سودان و ويتنام به خاطر "نقض شديد" آزادی های دينی در ليست "نگرانی ويژه" وزارت خارجه قرار دارند.
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، در کنفرانس خبری که پيش از انتشار رسمی گزارش امروز برگزار شد بر تعهد کشورش نسبت به ترويج آزادی های دينی در جهان تاکيد کرد.
وی گفت: "آزادی های مذهبی به طور عميق در تاريخ آمريکا ريشه دارد و بخش جدايی ناپذيری از تلاش ما برای مبارزه با تروريسم است. امروزه ترويج آزادی دين در سطح بين المللی بخش مهمی از استراتژی ما برای حفاظت از امنيت ملی آمريکا است."
به گفته جان هانفورد، مشاور ارشد وزير امور خارجه آمريکا در امور آزادی های دينی، وضعيت آزادی دين در کشورهای کمونيستی مانند ويتنام به تدريج رو به بهبود است.
با اين همه وی از دولت ازبکستان به خاطر "تبعيض" عليه گروه های مسيحی در اين کشور انتقاد کرد.
گزارش آزادی های مذهبی همچنين از اقدامات دولت عربستان سعودی برای اصلاح کتاب های درسی که "ديدگاه های افراطی مذهبی را تشديد می کند" تمجيد شده است.

No comments: