September 21, 2006



اخلال در جلسه سخنرانی وزير کشور بريتانيا

دو نفری که جلسه سخنرانی را بر هم زدند، توسط مأموران از جلسه به بيرون هدايت شدند
در لندن دو نفر جلسه سخنرانی جان ريد وزير کشور بريتانيا را بر هم زدند. آقای ريد درباره ضرورت مبارزه با بنيادگرايان احتمالی سخن می گفت.
يکی از فعالان مسلمان به نام عزالدين سخنان وزير کشور را قطع کرد و گفت که از "تروريسم دولتی پليس بريتانيا به شدت عصبانی" است.
آقای ريد از پدران و مادران مسلمان در بريتانيا خواست که فرزندان خود را با دقت زير نظر داشته باشند و مواظب باشند که بنيادگرايان آنها را به دنبال خود نکشند.
اين اولين سخنرانی آقای ريد برای جمعی از مسلمانان بريتانيا بود.
وزير کشور بريتانيا در "ليتون استون" در شرق لندن سخنرانی می کرد.
عزالدين که به عمر بروکس هم شهرت دارد، وابستگی خود را به گروه غيرقانونی ابوغرباء انکار کرد.
او وزير کشور بريتانيا را به "دشمنی با اسلام" متهم کرد. مأموران انتظامی او را از محل سخنرانی خارج کردند.
دقايقی بعد شخص ديگری فرياد اعتراض برداشت و سخنرانی وزير کشور بريتانيا را قطع کرد.
او در ميان جمعيت برخاست و چند پوستر بالا برد که روی يکی از آنها نوشته بود: "جان ريد مکافات خواهی ديد."
آقای ريد در ديدار خود از شرق لندن از يک مسجد نيز ديدن کرد. او گفت که بزرگان جامعه اسلامی لندن می توانند نقش مهمی در مبارزه با تروريسم ايفا کنند.
وزير کشور بريتانيا گفت که "ما با قاطبه مسلمانان سر جنگ نداريم" بلکه "تنها با بنيادگرايی مبارزه می کنيم".
او هشدار داد که تروريستهای متعصب سعی دارند نيروهای جوان را به راه و اهداف خود بکشند.
او گفت: "اين نکته را نمی توان به زبان ديگری گفت که عناصر متعصب مذهبی قصد دارند فرزندان شما را شستشوی مغزی دهند و از آنها عوامل دست آموزی بسازند که آماده باشند خود را به کشتن دهند و به همراه خود عده ای را به کام مرگ بکشند."
به تازگی برخی از سران جامعه مسلمانان ناخرسندی خود را از سياست خارجی بريتانيا ابراز کرده بودند.
"خطر بنيادگرايان متعصب"
آقای ريد از والدين مسلمان نخواست که راجع به امور فرزندان خود به پليس گزارش بدهند، بلکه تنها توصيه کرد که مراقب فرزندان خود باشند و با آنها گفتگو کنند.
شنکت خان، مسلمان 55 ساله ای که در سخنرانی شرکت کرده بود ابراز تأسف کرد که سخنرانی وزير کشور بريتانيا گاه اين ديدگاه را القا می کرد که گويی تنها فرزندان خانواده های مسلمان به بنيادگرايی جذب می شوند.
او گفت: "چرا والدين بريتانيايی را نمی گوييد؟ والدين آفريقايی و کشورهای حوزه دريای کارائيب چه وظايفی دارند؟ ما هم البته مثل والدين ديگر نگران هستيم اما نياز داريم که بخشی از يک جامعه بزرگ باشيم."
به گفته يکی از خبرنگاران بی بی سی که در جلسه حضور داشته، بسياری از شرکت کنندگان مسلمان از اينکه "چند اخلالگر بی مسئوليت" سخنرانی وزير کشور را به آشوب کشيده بودند، ابراز تأسف کردند.
انتقاد از سياست خارجی
تونی بلر نخست وزير بريتانيا در اوايل سال گفت که دولت به تنهايی قادر نيست بنيادگرايی را ريشه کن و با تروريسمی که در جوامع اسلامی سر برداشته است، مقابله کند.
پس از حملات 7 ژوئيه سال 2005 در لندن، دولت بريتانيا برنامه ای برای مبارزه با تعصب مذهبی طرح کرده است.
به دنبال سخنرانی وزير کشور بريتانيا، دومينيک گريو، يکی از نمايندگان مخالف دولت در پارلمان، گفت که "آقای ريد در معرض همان خطری است که نخست وزير مرتکب شد و گفت: بنيادگرايی افراطی مشکل جامعه مسلمانان است."
به نظر آقای گريو وزير کشور بريتانيا بايد درک کند که "اين مشکل همه ماست."
برخی از سران جامعه مسلمان ماه پيش در نامه ای گفتند که سياست خارجی بريتانيا برای شهروندان بريتانيا در داخل و خارج کشور خطراتی در بر دارد.
آقای ريد نامه مزبور را که عده زيادی از سياستمداران مسلمان آن را امضا کرده اند، "داوری وحشتناک" خوانده است.

No comments: