September 21, 2006



گفتگوی بی بی سی با سفير آمريکا در آژانس بين المللی هسته ای
گرگوری شولته، سفیر ایالات متحده آمریکا، در آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی، منکر وجود اختلاف نظر بین دولت آمریکا و متحدان اروپایی اش در خصوص چگونگی برخورد با موضوع ادامه تحقیقات اتمی ایران شده است. آقای شولته گفت که ایران درصورت عدم تمکین و تعبا توجه به ادامه اختلاف نظرها میان امریکا از یک سو و اتحادیه اروپا و روسیه وچین از سوی دیگر، درباره شیوه ادامه مذاکرات باایران، آیا دولت آمریکا ، در اصرار برتحریم ایران در جایگاه اقلیت قرار ندارد؟
آمريکا و اروپا در اين مورد دارند با هم پیش می روند و با هم مشاوره نزدیک دارند. من فکر می کنم که آقای سولانا می خواهد برخی ابهامات را در خصوص پاسخ ایرانیها برطرف کند. اما اروپا به همان نتيجه ای رسيده که ما رسيده ايم. و آن اين است که ایران حاضر نيست فعاميتهای مربوط به غنی سازی اورانیوم را معلق کند. این بدان معناست که شورای امنیت باید دخالت کند و اروئا هم با این موافق است. اگر ایران فعالیتهای خود را به حالت تعلیق در آورد ما هم همه توافق کرده ایم که پیگیری این موضوع را در شورای امنیت معلق کنیم. این به تصمیم ایران بستگی دارد. ماهیت اقدامات ایران و خودداری آن کشور از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی سبب آن شده که محمد البرادعی در گزارش خود بگوید که نمی تواند صلح آمیز بودن برنامه تحقیقات اتمی ایران را تضمین کند.
اما دولت ایران می گوید، به دنبال تولید برق از طریق تاسیس نیروگاههای هسته ای است وبدون غنی سازی اورانیوم هم نمی توان سوخت نیروگاه ها را تامین کرد.
ما قویا از استفاده صلح آمیز از نیروی هسته ای حمایت می کنیم از جمله توسط ایران. حتی پیشنهادی که به ایران ارائه شده نه تنها بر این حق ایران تاکید دارد بلکه به ایران کمک می کند که از تکنولوژی اتمی برخوردار شود. مشکل ما این است که آقای برادعی نمی تواند از صلح آمیز بودن تحقیقات ایران مطمئن شود و فعالیتهای ایران هم برای یک برنامه صرفا غیر نظامی لازم نیستند. آنها می گویند برای تولید برق نیاز به غنی سازی اورانیوم دارند اما ایران حتی یک نیروگاه هسته ای هنوز ندارد و نیروگاهی را که روسیه دارد می سازد سوخت اتمی مورد نیازش توسط خود روسیه تامین خواهد شد.لیق برنامه غنی سازی اورانیوم، مسیر انزوا و تحریم را طی خواهد کرد.

No comments: