September 20, 2006


نظاميان تايلند انتقال قدرت فوری را وعده دادند

رهبران کودتا وعده بازگشت سريع قدرت به دولت غيرنظامی را داده اند
رهبر کودتای نظامی در تايلند گفته است که ارتش اين کشور طی دو هفته آينده نخست وزير جديد اين کشور را تعيين و قدرت را به وی واگذار خواهد کرد.
روز چهارشنبه (20 سپتامبر) ژنرال سونتی بونياراتگلين در يک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تا انتقال قدرت، نقش کفيل نخست وزير تايلند را ايفا خواهد کرد و پس از روی کار آمدن دولت جديد، قانون اساسی جديدی برای احيای دموکراسی برای اين کشور تدوين خواهد شد. وی گفت احيای دموکراسی يک سال به طول خواهد انجاميد.
ژنرال سونتی گفت که پادشاه تايلند رهبری اين کشور به دست وی را تائيد کرده است. بيانيه ای که در شبکه تلويزيون دولتی تايلند قرائت شد، گفت که کارمندان دولتی بايد از دستورات ژنرال سونتی پيروی کنند.
يک روز پس از کودتای نظامی در تايلند، نيروهای نظامی و تانک ها همچنان در اطراف ساختمان های اصلی دولتی در شهر بانکوک، پايتخت تايلند، مستقرند اما پايتخت آرام است و مردم به کارهای روزانه خود سرگرم هستند.
ژنرال بونيارتگلين پيشتر در يک نطق تلويزيونی گفت پس از چند ماه شکاف سياسی ناشی از رهبری تاکسين شيناواترا، نخست وزير تايلند، ارتش برای باز گرداندن وحدت ملی دست به کار شده است.
او در حلقه فرماندهان ارتش و در برابر تصوير بزرگی از پادشاه و ملکه تايلند سخن می گفت.
آقای شيناواترا به سوءاستفاده از قدرت متهم شده است. نخست وزير تايلند برای حل بحران سياسی اين کشور به طور ناگهانی انتخابات برگزار کرد اما نتايج آن لغو اعلام شد و قرار بود دو ماه ديگر دور ديگری از انتخابات صورت بگيرد.
کودتای نظامی در تايلند در زمانی به وقوع پيوست که نخست وزير کشور برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد به نيويورک رفته بود.
واکنش های بين المللی و تاکسين در لندن
وزارت امور خارجه بريتانيا تائيد کرده است که تاکسين شيناواترا، نخست وزير تايلند، روز چهارشنبه (20 سپتامبر) وارد لندن، پايتخت بريتانيا، می شود.
کودتا در تايلند انتقادات گسترده بين المللی را موجب شده است.
عبدالله بداوی، نسخت وزير کشور همسايه مالزی، گفته است که وی از کودتا در تايلند حيرت زده است و خواستار احيای هرچه سريعتر دموکراسی در اين کشور شد.
مالزی در حال حاضر رييس گروه منطقه ای "آسه آن" است
ژاپن، که در تايلند شمار زيادی کارخانه و شرکت های تجاری دارد، نيز خواسته ای مشابه را اعلام کرده است.
جان هاوارد، نسخت وزير استراليا، گفته است که اين کودتا رخدادی مايوس کننده و عقب گرد به دورانی بوده است که او اميدوار داشته قاره آسيا پشت سر گذاشته باشد.
اتحاديه اروپا در دست گرفتن قدرت تايلند توسط ارتش اين کشور را محکوم کرده و از مقامات نظامی تايلند خواسته است تا راه را برای روی کار آمدن دولتی دموکراتيک و منتخب مردم باز گذارد.
در حالی که دولت آمريکا از مردم تايلند خواسته تا دموکراسی را حفظ کنند، کوفی عنان، دبيرکل سازمان ملل متحد، گفته است که تغيير دولت بايد با استفاده از روش های دموکراتيک و نه از طريق توپ و تانک صورت بگيرد.
هلن کلارک نخست وزير زلاند نو براندازی دولت را به شيوه ای غيردموکراتيک محکوم کرده است.
تاکسين شيناواترا که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک به سر می برد، پيشتر اعلام وضعيت فوق العاده کرده و گفته بود که فرمانده ارتش تايلند را از مقام خود برکنار کرده است.
آقای شیناواترا از ماه ها قبل پس از آنکه انتخاباتی که او اعلام کرده بود با بایکوت مخالفین روبرو شد با یک بحران سیاسی روبرو بوده است.
او قرار بود در اولين روز اجلاس سازمان ملل سخنرانی کند، اما سخنرانی او بدون دادن هيچ توضيحی لغو شد.

No comments: