September 30, 2006



سولانا با قدرت های بزرگ بر سر ايران گفتگو می کند
سولانا گفته است برای دو طرف هنوز برخی مسائل حل نشده باقی است
وزارت خارجه آمريکا روز جمعه از تماس آتی وزرای امور خارجه کشورهای قدرتمند جهان با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا خبر داد.
آقای سولانا هفته گذشته برای شکست بن بست مذاکرات هسته ای به مدت دو روز در برلين با علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، مذاکره کرد.
به گفته شان مک کورماک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، اين تماس تلفنی در پايان همين هفته انجام خواهد شد و آنها "دقيقا در مورد آنچه آقای سولانا شنيده" و "تصميم گيری برای اقدامات بعدی"، تبادل نظر می کنند.
سخنگوی وزارت خارجه آمريکا همچنين از گفتگوی کاندوليزا رايس با سولانا پس از مذاکراتش با لاريجانی خبر داده اما جزئيات اين گفتگو را فاش نکرده است.
وزرای امور خارجه آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين که تلاش می کنند ايران را به توقف برنامه اش برای غنی سازی اورانيوم ترغيب کنند، در تماس تلفنی با سولانا شرکت خواهند کرد.
تحريم
ايالات متحده آمريکا از زمانی که ايران ضرب الاجل ۳۱ اوت تعيين شده در قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد را برای توقف غنی سازی اورانيوم رد کرد، بر تحريم ايران پافشاری کرده است.
اما با توجه به مخالفت شديد روسيه و چين با اين اقدام و زمزمه های مخالفت فرانسه با تحريم ايران، کاندوليزا رايس با ديدار هفته گذشته سولانا با لاريجانی موافقت کرده بود.
با اين حال روز جمعه دومينيک دوويلپن، نخست وزير فرانسه در يک مصاحبه راديويی از ايران خواست تا به تعهدات اتمی اش پايبند باشد.
آقای دوويلپن گفته است که فرانسه اميدوار بود، به شرطی که ايران همه فعاليت های هسته ای اش را متوقف کند، به نفع پيشرفت مذاکرات، بحث تحريم را از دستور خارج کند.
خاوير سولانا، پس از گفتگوی روز پنجشنبه با علی لاريجانی، به خبرنگاران گفته بود که در اين مذاکرات پيشرفت هايی حاصل شده است "اما برای دو طرف هنوز برخی مسائل حل نشده باقی است."
آقای سولانا گفت که "دو طرف همچنان در تماس خواهند بود." وی اضافه کرده اميدوار است در اواخر هفته جاری ارتباط تلفنی با آقای لاريجانی داشته باشد.
'نتايج مثبت'
بنابر گزارش خبرگزاری ها، آقای لاريجانی گفته است که گفتگوهای روز پنجشنبه در برلين "نتايج مثبتی داشته است و مذاکرات طولانی و سازنده بوده است."
پيشتر تحليلگران ديپلماتيک گفته بودند مذاکرات برلين آخرين فرصت دو طرف برای رسيدن به راه حلی مسالمت آميز برای مناقشه اتمی ايران است.
اتحاديه اروپا و آمريکا خواستار متوقف شدن بخش های حساس برنامه هسته ای ايران از جمله بخش غنی سازی اورانيوم هستند چون به باور آنها می تواند به ساخت جنگ افزارهای اتمی کمک کند.
در مقابل، ايران تاکيد دارد که فعاليت های هسته ای اين کشور صرفا اهداف صلح آميز را دنبال می کند.
اتحاديه اروپا در ماه ژوئن به نمايندگی از گروه ۱+۵ پيشنهادی را برای حل بحران هسته ای ايران تسليم اين کشور کرد که حاوی درخواست از جمهوری اسلامی برای تعليق غنی سازی اورانيوم در برابر دريافت برخی امتيازات اقتصادی و فنی بود.
پاسخ ايران به بسته پيشنهادی که نزديک به سه ماه بعد عرضه شد پيشنهاددهندگان را راضی نکرده است.

No comments: