September 16, 2006



پیام غيررسمی جورج بوش به مردم ایران

جرج بوش اخيرا کنجکاوی زیادی درباره ایران و سيستم حکومتی اش نشان داده بود
روزنامه واشنگتن پست در شماره روز جمعه (۱۵ سپتامبر) خود در مطلبی تحت عنوان "پيام بوش به ايران" از رئيس جمهور آمريکا نقل قول کرده که وی تلويحا حق دستيابی مردم ايران به انرژی صلح آميز هسته ای را می پذيرد.
با اين حال به نوشته واشنگتن پست، آقای بوش همچنان تاکيد کرده که "دستيابی به سلاح های هسته ای، تهديدهای نظامی نسبت به اسرائيل يا آمريکا و ارتباط ايران با گروه های تروريستی" خطوط قرمز آمريکاست.
ديويد ايگنيشس، نويسنده ستون آزاد روزنامه واشنگتن پست، در مقاله خود می نويسد در ملاقات روز چهارشنبه با جورج بوش در کاخ سفيد از او پرسيده که آيا ميل دارد به مردم ايران پيامی بدهد. به نوشته او، آقای بوش به سرعت و بدون آنکه از روی متن بخواند به اين سوال پاسخ داده است.
رئيس جمهور آمريکا خطاب به مردم ايران گفته است: "در زمينه مسئله هسته ای، من درک می کنم که شما معتقديد دستيابی به انرژی هسته ای به نفع -- در راستای منافع ملی و حاکميت ملی -- شماست. من اين را می فهمم. اما به مردم ايران خواهم گفت، نگرانی عميقی در مورد نيت برخی دولتمردان شما وجود دارد که بخواهند از دانش هسته ای برای ساختن سلاح استفاده کنند تا بتوانند اهداف اعلام شده برخی رهبرانشان را تامين کنند".
آقای بوش همچنين افزوده است: "به مردم ايران می گويم که می خواهم در راستای يافتن راه حلی که به خواسته به حق شما در دستيابی به انرژی صلح آميز هسته ای منجر شود، قدم بردارم. به مردم ايران می گويم، هيچ تمايلی به درگيری نداريم".

No comments: