September 29, 2006



هشدار چين به ژاپن در مورد معبد جنگی
بازديد نخست وزير ژاپن ار مبعد قربانيان جنگ به تظاهرات گسترده در چين منجر شد
روزنامه رسمی حزب کمونيست چين هشدار داده است که پس از کناره گيری جونيچيرو کويزومی، نخست وزير ژاپن، روابط ميان اين کشور و ژاپن خود به خود بهبود نمی يابد.
"روزنامه مردم"، نوشته است که شينزو آبه، نخست وزير جديد ژاپن، ابتدا بايد موضع خود را در ارتباط با بازديد از معبد کشته شدگان جنگ جهانی دوم در شهر توکيو، پايتخت ژاپن، روشن کند.
نخست وزير سابق ژاپن در زمان صدارتش بارها از معبد "ياسوکنی" بازديد کرد؛ چين و کره جنوبی اين معبد را نمادی از خشونت های ژاپن در قاره آسيا می داند.
در ماه اکتبر سال گذشته، دولت چين بازديد آقای کويزومی از اين معبد را، که به نشانه احترام به کشته شدگان ژاپنی در جنگ دوم بنا شده بود، به شدت محکوم کرد.
در دهه های منتهی به شکست ژاپن در جنگ دوم جهانی، ارتش اين کشور بخش هايی از کشور چين را به اشغال خود در آورده بود و مقامات چينی نظاميان ژاپنی را به سرکوب گسترده ساکنان اين مناطق متهم می کنند.
دولت چين بازديد آقای کويزومی از معبد کشته شدگان جنگ را به منزله ادای احترام به کسانی توصيف کرد که مرتکب جنايات جنگی شده بودند.
آقای آبه روز سه شنبه (25 سپتامبر) در طی مراسم ادای سوگند خود در مقام نخست وزير ژاپن گفت وی خواهان برقراری روابط حسنه با چين است اما نظرش را در ارتباط با ديدار از معبد ياسوکنی عنوان نکرد.
ون جيابائو، نخست وزير چين، روز سه شنبه گفت که دو کشور چين و ژاپن بايد برای بهبود روابط همکاری کنند.
آقای کويزومی در پنج سال دوره رياستش بر ژاپن هرگز نشستی را با چين برگزار نکرد.
شينزو آبه 52 سال سن دارد و جوانترين نخست وزير ژاپن از زمان خاتمه جنگ دوم جهانی است.
وی جانشين جونيچيرو کويزومی شده است که پس از پنج سال تصدی سمت نخست وزيری و رهبری حزب ليبرال دموکراتيک از اين دو مقام کناره گرفت.

No comments: