September 9, 2006



حمله خاتمی به دولت بوش در سفر به آمري

خاتمی از برنامه اتمی ايران دفاع کرد
محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران، در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا ضمن انتقاد از دولت جورج بوش، سیاست خارجی ایالات متحده را یکی از عوامل مهم گسترش تروریسم و افراط گرایی در عرصه جهانی عنوان کرده است.
آقای خاتمی که برای سخنرانی در گردهمایی اتحاد تمدن ها در سازمان ملل متحد و چند دانشگاه و مرکز دینی به آمریکا سفر کرده است، گفتگو را تنها راه پایان دادن به مناقشه فعلی بر سر برنامه اتمی ایران دانست.
او گفت ایران در پی به دست آوردن سلاح های هسته ای نیست و به کارگیری از چنین سلاحی را برخلاف اصول اعتقادی و اخلاقی جمهوری اسلامی دانست.
در این حال آقای خاتمی گفت که ایرانی ها از حمله احتمالی آمریکا به کشورشان نگران هستند ولی تاکید کرد ایالات متحده در عراق با مشکلات زیادی روبرو است که به آن امکان تحرک نظامی علیه جمهوری اسلامی را نمی دهد.
محمد خاتمی همچنین با اشاره به روند رو به بهبود روابط ایران و آمریکا در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون، سیاست های آقای بوش را در جهت خراب کردن این رابطه و گسترش بحران موجود توصیف کرد.
خاتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی ان ان که نظرش را درباره سخنان محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران درباره محو اسرائیل از نقشه جهان پرسیده بود، گفت خودش هیچگاه چنین خواستی را بیان نکرده است و همواره خواستار صلح عادلانه میان اعراب و اسرائیل از طريق باز گشت آوارگان و تاسیس حکومت مستقل فلسطینی بوده است.
او همچنین با رد دخالت ایران در فعالیت های تروریستی از جایگاه حزب الله به عنوان یک جنبش مقاومت در لبنان دفاع کرد.
رییس جمهور سابق ایران همچنین دخالت جمهوری اسلامی در ناآرامی های عراق را رد کرد و بی ثباتی در این کشور را بر خلاف منافع ملی ایران دانست.
آقای خاتمی همچنین در واکنش به این سؤال که در صورت دیدار با جورج بوش چه خواهد گفت، پاسخ داد به او می گوید که به جای به کارگیری زبان تهدید، می توان با همکاری متقابل آینده بهتری را برای خاورمیانه رقم زد.
محمد خاتمی عالی رتبه ترین شخصیت جمهوری اسلامی ایران است که پس از پیروزی انقلاب به آمریکا سفر کرده است.
هر چند ملاقات با مقام های دولتی آمریکا در برنامه کاری آقای خاتمی قرار ندارد ولی کارشناسان می گويند سفر او به ایالات متحده می تواند به درک بهتر دو کشور از سیاست های هم کمک کند.

No comments: