September 10, 2006



هر روز 27 تهرانی به دليل آلودگی هوا می ميرند

افزايش تردد خودروها در روزهای پايانی شهريور ماه موجب افزايش شديد آلودگی هوای تهران می شود
به گفته يک مقام ايرانی با وجود اينکه در سال گذشته حدود 10 هزار شهروند تهرانی جان خود را به دليل آلودگی هوا از دست داده اند، اما هنوز 'حتی يک ريال هم از بودجه كاهش آلودگی هوای تهران در سال 1385 تخصيص نيافته است.'
خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، به نقل از فتح الله امامی، مجری طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران، نوشته که دو نوع از آلاينده ها به تنهايی موجب مرگ 27 نفر در هر روز شده اند و افزوده که با افزايش روزانه 1200 دستگاه خودرو به تهران بايد منتظر مرگ های بيشتر در سال جاری بود.
آلودگی هوای شهر تهران در سال های اخير به يکی از معضلات اصلی پايتخت ايران بدل شده و بنا به اعلام شرکت کنترل کيفيت هوا اين وضعيت رو به وخامت دارد به نحوی که "در صورت عدم گسترش سيستم حمل و نقل عمومی تا پنج سال آينده هيچ منطقه ‌ای از تهران به طور كامل دارای شرايط 'پاک' و 'سالم' نخواهد بود.
به گزارش ايسنا، آقای بسطامی، مسئول روابط عمومی شرکت کنترل کيفيت هوا پيش بينی کرده اگر روند كنونی ادامه پيدا کند، مقام های ايرانی ناچار شوند در روزهای اول سال تحصيلی جديد که از اول مهر ماه (23 سپتامبر) آغاز می شود، مدارس تهران را به دليل آلودگی شديد هوا تعطيل کنند.
با گذشت حدود 6 ماه از سال هنوز يک ريال هم برای گسترش سيستم حمل و نقل عمومی پايتخت از سوی دولت تخصيص نيافته است

معاون ترافيک شهردار تهران
آلودگی هوای تهران در روزهای پايانی تابستان و آغاز فصل پاييز به دليل افزايش تردد خودروها و ترافيک سنگين به ميزان بسيار بالايی می رسد.
آقای بسطامی گفته يکی از راهکارهای پيشنهادی برای حل بحران آلودگی هوا در روزهای اول ماه مهر زمان‌ بندی شروع به کار مدرسه هاست، بدين معنی که هفته اول دبستانی ‌ها، هفته دوم راهنمايی ‌ها، هفته سوم دبيرستانی ‌ها سركلاس بروند.
سال گذشته خورشيدی نيز آلودگی هوای تهران در طول پاييز و زمستان مشکلات فراوانی آفريد به شکلی که در ميانه آذر ماه (اوائل دسامبر 2005 ميلادی) دولت ايران ناگزير شد با اعلام وضعيت اضطراری، تمامی مدارس و ادارات را تعطيل کند.
برخی کارشناسان می گويند بودجه در نظر گرفته شده برای کاهش آلودگی هوای تهران، بايد هرچه سريعتر برای توسعه حمل و نقل عمومی و مترو تخصيص يابد وگرنه در سال های آينده کيفيت هوا در مناطق گسترده ای از پايتخت ايران 'بسيار ناسالم' و يا 'خطرناک' خواهد بود.
اين در حالی است که به گزارش ايسنا، معاون ترافيک شهردار تهران گفته "با گذشت حدود 6 ماه از سال هنوز يک ريال هم برای گسترش سيستم حمل و نقل عمومی پايتخت از سوی دولت تخصيص نيافته است."

No comments: