September 29, 2006



انفجار در خط لوله انتقال گاز ايران به ترکيه
ايران روزانه حدود 22 ميليون متر مکعب گاز طبيعی به همسايه غربی خود صادر می کند.
مقام های ايرانی و ترک می گويند انفجاری در خط لوله اصلی انتقال گاز ايران به ترکيه در نزديکی مرز دو کشور در داخل خاک ايران، رخ داده اما دليل آن هنوز روشن نيست.
اين حادثه پنجشنبه شب (28 سپتامبر) رخ داد و مقام های محلی ايرانی می گويند آتش سوزی ناشی از انفجار ساعاتی بعد مهار شده اما جريان صدور گاز به ترکيه همچنان قطع است.
يک مقام ترک نيز در گفتگو با خبرگزاری رويترز ضمن تاييد قطع جريان گاز، عامل انفجار و آتش سوزی متعاقب آن را 'خرابکاری' عنوان کرده اما از فرد يا گروه خاصی نام نبرده است.
ماه گذشته انفجار مشابهی در خط لوله انتقال گاز ايران به ترکيه در خاک ترکيه رخ داد که مسئولان اين کشور آن انفجار را به خرابکاری چريک های حزب کارگران کردستان نسبت دادند.
گزارش راديويی ابراهيم خلیلی - برنامه جام جهان نما
چريک های کرد در مناطق مرزی ايران و ترکيه فعاليت می کنند. هر دو کشور نسبت به اين فعاليت ها حساس بوده و در مواردی مواضع برخی گروه های کرد را مورد حمله قرار داده اند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، فرماندار شهر ماکو در شمال غربی ايران، از ادامه بررسی در مورد دلايل حادثه خبر داده و گفته است عمليات 'مرمت' بخش آسيب ديده خط لوله در 48 ساعت آينده به پايان می رسد.
ايران روزانه حدود 22 ميليون متر مکعب گاز طبيعی به همسايه غربی خود صادر می کند.
يک مقام وزارت انرژی ترکيه تا ابراز اميدواری کرده تا زمان از سرگيری صدور گاز ايران در روزهای آينده، روسيه با افزايش صادرات کمبود به وجود آمده در ترکيه را جبران کند.
ايران و ترکيه در سال ۱۹۹۶ ميلادی قراردادی ۲۵ ساله برای صدور گاز طبيعی ايران به ترکيه امضا کردند و واردات ترکيه از ايران از سال 2001 ميلادی رسما آغاز شد.

No comments: