September 14, 2006



افشای گوشه ای از مناسبات شاه ايران با دولت آمريکا

محمد رضا شاه نگرانی خود درباره صدام حسين را با ريچارد نيکسون در ميان گذاشته بود
وزارت خارجه آمریکا اخیرا اسناد محرمانه مربوط به روابط این کشور با ایران و عراق را در فاصله زمانی 1969 تا 1972 منتشر کرده است.
این اسناد حاکی از اختلاف نظر مقام های وقت وزارتخانه های دفاع و خارجه آمریکا بر سر میزان فروش سلاح به شاه سابق ایران است.
در حالیکه وزارت دفاع آمریکا نگران افزایش بیش از حد قدرت ایران در منطقه بود وزارت خارجه معتقد بود که با فروش سلاح های پیشرفته مورد نظر شاه می توان سیاست های منطقه ای او را نیز تحت کنترل داشت.
این اسناد نشان می دهد که شاه نگران بی ثباتی کشورهای عرب و غیرعرب منطقه بود و عراق را تهدیدی جدی علیه ایران می دانست.
او در یکی از نامه های خود به ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا می نویسد: "آقای رئیس جمهور من تردیدی ندارم که شما می دانید من تا چه اندازه خود را وقف دستیابی به خلع سلاح عمومی و صلح جهانی کرده ام.
اما مادامیکه این هدف محقق نشده است ما نمی توانیم سرنوشت کشور خود را به دست بخت و اقبال بسپاریم. ما باید از توان نظامی لازم برای دفاع از خود در مقابل دشمنان بالقوه برخوردار باشیم."
در این نامه شاه همچنین از آمریکا خواست که خرید نفت از ایران را افزایش دهد و قول داد که درآمد ناشی از افزایش فروش نفت را صرف خرید کالاهای آمریکایی کند.
بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا با نزدیکی حکومت بعث عراق به شوروی سابق ریچارد نیکسون سرانجام به توصیه شاه برای همکاری با ایران در ارائه کمک به کردهای عراقی و ایجاد بی ثباتی در این کشور عمل کرد.
بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا شاه به شدت خواستار خرید جنگنده های اف 15 و اف 14 بود زیرا معتقد بود که شکاری های اف 4 و اف 5 توانایی مقابله با میگ های 23 که عراق از شوروی سابق خریده بود را نداشتند.
اسناد یاد شده نشان می دهد که سرانجام ریچارد نیکسون تصمیم گرفت بدون توجه به توصیه های مشاورین خود از جمله هنری کیسینجر، مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید، با فروش هر نوع سلاحی به جز سلاح اتمی به شاه ایران موافقت کند.
این اسناد همچنین حاکی از آن است که شاه ایران نه فقط بدنبال سلطه بر منطقه خلیج فارس بود بلکه در اقیانوس هند نقش مهمی برای ایران قایل بود.

No comments: