September 28, 2006



آمريکا بازيهای کامپيوتری را در ارتش رواج می دهد
هماکنون حدود 147 هزار سرباز آمريکايی در عراق حضور دارند
ارتش آمريکا به ويژه نيروی زمينی آن در سال های اخير با مشکل کاهش تعداد افراد دواطلب خدمت روبرو بوده و برای جذب سربازان جديد از بازی های ويديويی استفاده می کند.
خدمت سربازی در آمريکا از زمان پايان جنگ ويتنام در دهه ۱۹۷۰ اختياری بوده است و نيروهای سه گانه ارتش در کنار تفنگداران دريايی برای جذب بهترين سربازان رقابت می کنند.
نيروی زمينی با حدود ۵۰۰ هزار پرسنل بزرگترين واحد نظامی در آمريکاست و دستکم به ۸۰ هزار سرباز جديد در سال نياز دارد.
اين نيرو در حال حاضر داوطلبان فاقد ديپلم دبيرستان را هم به خدمت می پذيرد و به شرکت های پيمانکار خصوصی به ازای ثبت نام هر داوطلب بيش از ۵ هزار دلار پرداخت می کند.
"تدبير جديد"
به نظر می رسد که اين تدابير کافی نبوده چرا که نيروی زمينی از سال ۲۰۰۲ برای جذب سرباز به توليد و پخش رايگان بازی های کامپيوتری روی آورده است.
کوين براون کارشناس امور نظامی درباره اين اقدام ارتش می گويد:
"بازهای ويديويی در ميان نوجوانان از محبوبيت زيادی برخوردار است. ميليون ها نوجوان و جوان هر روز با اين برنامه های کامپيوتری بازی می کنند. به همين خاطر ارتش تلاش می کند از طريق اين بازی ها با نسل جوان ارتباط برقرار و آنها را تشويق به خدمت سربازی کند."
بازی ويديويی "ارتش آمريکا" يکی از پر طرفدارترين اين بازی هاست.
طراحان آن می گويند اين بازی شرايط واقعی خدمت سربازان نيروی زمينی و ميدان جنگ را به ويژه در عراق و افغانستان به نمايش ميگذارد.
"بازی تفريحی"
در اين بازی شخص به عنوان سرباز در يک پادگان نظامی تخيلی دوره آموزش های مقدماتی و تخصصی را تمام می کند، سپس به ميدان جنگ اعزام شود و با دشمن فرضی می جنگد.
گروهبان اريک ويدو که ثبت نام داوطلبان به خدمت در ارتش را بر عهده دارد، می گويد اين برنامه هم جنبه سرگرمی دارد و هم نوجوانان را با ارزشها و هنجارهای نظامی آشنا می کند.
سرگرمی برای ارتشيان
اين بازی شرايط واقعی خدمت سربازان نيروی زمينی و ميدان جنگ را به ويژه در عراق و افغانستان به نمايش ميگذارد.

طراحان بازی های کامپيوتری
"هدف اين بازی کامپيوتری فقط از بين بردن دشمن نيست. مقررات و قوانين رسمی جنگ بر اين بازی حاکم است. بنابرين اگر سربازی اين ضوابط را رعايت نکند نمی تواند به بازی ادامه دهد و مجازات خواهد شد."
نگرانی ها
اما برخی نگرانند که اين بازی ويدويی نه تنها خشونت را ترويج می کند بلکه همچنين بر جوانب منفی جنگ مانند قتل غيرنظاميان بی گناه و مشکلات جسمی و روحی سربازان، پرده می افکند.
به نظر کوين براون يک چنين وسايل تبليغاتی در بلندمدت به نفع ارتش آمريکا نيست:
"اين سربازان سرانجام از عراق و افغانسان باز خواهند گشت و واقعيت را درباره سختی های خدمت سربازی و ماهيت جنگ به ساير جوانان خواهند گفت. آنها خواهند گفت که جنگ با بازی کامپيوتری فرق دارد و در آن افراد اعضای بدن و حتی جان خود را از دست می دهند."
بازی کامپيوتری "ارتش آمريکا" از طريق شبکه اينترنت در دسترس عموم قرار داده شده است تا به گفته مقامات ارتش آمريکا قدرت وعظمت اين ارتش را به همه مردم دنيا نشان دهد.
کارشناسان می گويند نيروی زمينی ارتش در مقايسه با نيروهای هوايی و دريايی و به ويژه نسبت به نيروی تفنگداران دريايی آمريکا در رده پايين تری قرار دارد.

No comments: