June 10, 2006



نا آرامی در مهاباد؛ نگاهی به مشکل قوميت‌ ها در ايران


ناآرامی ها در مهاباد در پی کشته شدن يک جوان کرد، به نام کمال اسفرم به دست نيروی انتظامی آغاز شد
در روزهای اخير، اوضاع شهر کردنشين مهاباد در شمال غربی ايران نا آرام گزارش شده است.
نا آرامی ظاهرا پس از قتل جوانی به نام کمال اسفرم مشهور به شوانه سيد قادری توسط ماموران انتظامی جمهوری اسلامی آغاز شده و انتشار اخباری مبنی بر شکنجه شدن مقتول نيز بر دامنه اغتشاش افزوده است.
وزارت کشور ايران برای بررسی زمينه‌ ها و عوامل دخيل در نا آرامی، کميسيون تحقيقی را تعيين کرده، اما هنوز گزارشی از سوی اين کميسيون انتشار نيافته است.
سرايت نا آرامی ها به ساير مناطق کردنشين
اين در حالی است که برخی نمايندگان مناطق کردنشين ايران در مجلس، از سرايت نا آرامی‌ ها به شهرهايی مانند پيراندشت و سردشت و مريوان و بازداشت شماری از معترضان در اين شهرها خبر می‌ دهند، به طوری که گويا درخواست برای آزادی دستگيرشدگان خود به علت ديگری برای ادامه اعتراض‌ها تبديل شده و مغازه ‌داران مهاباد را به تعطيلی مغازه ‌های خود واداشته است.
بنا به گزارش ‌ها، نا آرامی در مهاباد جنبه‌ های خشن و خونينی هم به خود گرفته است.
احتمال اينکه موج تازه نا آرامی در برخی مناطق کردنشين ايران به خاموشی گرايد، تقريبا قطعی است، اما در باره عدم ازسرگيری اين نوع اعتراض‌ ها در آينده نمی ‌توان مطمئن بود، زيرا به نظر می ‌رسد تا آنچه "مشکل قوميت‌ ها" در ايران ناميده می ‌شود، به صورت ريشه‌ ای حل نشود، اعتراض‌ های دوره‌ ای قوميتی در ايران پايان نخواهد يافت.
واقعيت اين است که ايران مانند هر کشور چند قوميتی ديگری، در روند رشد و توسعه خود با مطالبات سياسی، فرهنگی و اجتماعی اقليت‌ های قومی روبرو شده و ناگزير است که به گونه ‌ای معقول و معتدل به اين مطالبات پاسخ دهد.

No comments: