June 12, 2006



مذاکرات اولمرت و بلر درباره مرزهای اسرائيل در ساحل غربی

اهود اولمرت طرح تعيين مرزهای نهايی را در ملاقات با رهبران خارجی تشريح می کند
اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، در نخستين مرحله از سفر اروپايی خود در لندن با تونی بلر نخست وزير بريتانيا ديدار و گفتگو کرده است.
آقای اولمرت که در کنار تونی بلر ایستاده بود به خبرنگاران گفت که او تمام تلاش خود را خواهد کرد تا با فلسطينيان درباره مرزهای اسرائيل در ساحل غربی مذاکره کند ولی او افزود که چنانچه این مذاکرات به نتيجه نرسد آماده است که به طور يک جانبه در اين باره اقدام کند.
آقای اولمرت به فلسطينيان هشدار داد که در صورت عدم مذاکره با دولت اسرائيل در مورد نقشه او برای تعيين و تثبيت مرزهای اسرائيل، يک فرصت مهم را از دست خواهند داد.
آقای بلر به خبرنگاران گفت او معتقد است که نخست وزير اسرائيل در مورد اينکه خواستار صلح با فلسطينيان است صادق است و دست يابی به يک راه حل از طريق مذاکره امکان پذير است.
اهود اولمرت همچنين اين خبر را تاييد کرد که طی هفته های آينده با محمود عباس رئيس حکومت خودمختار فلسطينيان ديدار خواهد کرد.
آقای اولمرت، که پيشتر به ايالات متحده و چند کشور عرب سفر کرده، روز يکشنبه در آغاز سفر اروپايی خود وارد لندن شد و هدف از اين سفر را تشريح سياست های دولت جديد اسرائيل در زمينه تعيين مرز نهايی با فلسطينيان و جلب حمايت کشورهای اروپايی از اين طرح اعلام کرد.
اولمرت با رهبران عرب از جمله پادشاه اردن هم ملاقات کرده است
بر اساس اين طرح، اسرائيل تعدادی از شهرک های يهودی نشين را که در کرانه باختری رود اردن ايجاد شده بر می چيند اما شهرک های بزرگتر و همچنين بخش شرقی بيت المقدس را رسما به خاک خود منضم کرده و به اين ترتيب مرز اين کشور و سرزمين های فلسطينی را تا سال 2010 مشخص خواهد کرد.
نخست وزير اسرائيل، که با ارايه اين پيشنهاد در انتخابات پارلمانی ماه مارس به پيروزی رسيد، گفته خواهد کوشيد اين برنامه را در پی مذاکره و توافق با فلسطينيان به اجرا بگذارد اما در صورتی که چنين توافقی به دست نيايد، اسرائيل به طور يکجانبه به اجرای آن مبادرت خواهد کرد.
فلسطينيان بر تشکيل کشور مستقلی در تمامی اراضی اشغال شده در جنگ سال 1967 اعراب و اسرائيل از جمله بخش شرقی بيت المقدس تاکيد داشته و مقامات تشکيلات خودگردان فلسطينی تعيين يکجانبه مرز با اسرائيل را غيرقابل قبول خوانده اند.
آنان بر ضرورت دستيابی به توافق ارضی از طريق مذاکره تاکيد داشته اند در حاليکه در پی موفقيت جنبش اسلامگرای حماس در انتخابات پارلمان فلسطينی و تشکيل دولت توسط اين گروه، اسرائيل تماس های خود را با دولت فلسطينی قطع کرده است.
امتيازات دردناک و تفرقه افکن
اين نخستين ديدار نخست وزيران بريتانيا و اسرائيل از زمان تصدی سمت نخست وزيری اسرائيل توسط آقای اولمرت در پی بيماری و از کار افتادگی آريل شارون، نخست وزير سابق بود.
وی در آستانه سفر به بريتانيا اظهار داشت که آماده است به دادن "امتيازاتی دردناک و تفرقه افکن" به فلسطينيان مبادرت کند تا صلح در منطقه برقرار شود که اشاره ای به مخالفت گروههای راستگرای اسرائيلی با هرنوع تخليه اراضی اشغالی است.
اهود اولمرت قبل از سفر به اروپا از ايالات متحده، مصر و اردن نيز ديدار و با رهبران اين کشورها در باره پيشبرد طرح خود مذاکره و گفتگو کرده است.
قرار است آقای عباس موضوع قبول موجوديت اسرائيل در قالب طرح وجود دو کشور مستقل فلسطينی و اسرائيلی در مجاورت يکديگر را به همه پرسی بگذارد و برخی از ناظران گفته اند که انتظار می رود اکثر رای دهندگان فلسطينی به اين طرح پاسخ مثبت بدهند.

No comments: