June 10, 2006



مخالفت نمایندگان کنگره آمریکا با دادن هرگونه امتیاز به رژیم تهران
روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا طی گزارشی نوشت هر نوع همكاری در زمینه فعالیتهای غیرنظامی هسته ای با رژیم تهران، باعث خشم نمایندگان كنگره آمریكا خواهد شد. نمایندگان كنگره با هرگونه همكاری هسته ای و دادن امتیاز به رژیم تهران به‌ عنوان اصلی ترین حامی تروریسم مخالفند.
این روزنامه نوشت هر پیشنهاد هسته‌ ای حتی در مورد ایجاد نیروگاه‌ آب سبک باید به‌ تایید كنگره آمریكا برسد و از آنجا که رژیم تهران از تروریسم حمایت می کند، نمایندگان كنگره با آن موافقت نخواهند كرد.
به نوشته وال استریت ژورنال، چنین پیشنهادهایی باعث ایجاد مخالفت و واكنش در كنگره آمریكا، هم از سوی جمهوریخواهان و هم از جانب دموكراتهای كنگره خواهد شد.
ادوارد ماركی، نماینده حزب دموكرات از ایالت ماساچوست طی بیانیه ای اعلام کرد مطابق قوانین آمریكا، انتقال رآکتور، تجهیزات و تكنولوژی هسته ای به حکومتهايی که از تروریسم حمایت می کنند، ممنوع است.
این روزنامه نوشت اعضای منتقد كنگره آمریكا نگران آن هستند كه همان اشتباهی كه دولت كلینتون در مورد كره‌ شمالی مرتكب شد، در مورد رژیم تهران نیز تكرار شود.
دولت كلینتون در دهه 90 میلادی به ‌كره‌ شمالی كمک كرد تا دو رآكتور آب سبک بسازد و در ازای این امتیاز، تلاش برای تهیه پلوتونیوم را كنار بگذارد، اما كره‌ شمالی از این كار سرباز زد و به ‌فعالیتهای هسته ای خود ادامه داد.
از سوی دیگر ساموئل بادمن، وزیر انرژی آمریكا اعلام كرد در صور‌تیكه رژیم تهران جریان نفت از خلیج فارس را مختل كند، دولت آمریكا می تواند با استفاده ‌از ذخائر استراتژیک خود، مانع از وارد آمدن فشار به مصرف كنندگان آمریكایی شود، گرچه ایالات متحده چنین اخلالی را پیش ‌بینی نمی كند.
وزیر انرژی آمریكا همچنین با اشاره به‌ سخنان وزیر نفت عربستان سعودی و توان افزایش تولید نفت این كشور، افزود عربستان و سایر تولید كنندگان نفت به ‌خاطر منافعی كه دارند، نیازهای بازار نفت را تامین خواهند کرد.
روز یکشنبه گذشته خامنه ای تهدید کرده بود در صورتیکه کشورهای غربی به اقدامی علیه رژیم تهران دست بزنند، جمهوری اسلامی جریان نفت در منطقه را به خطر خواهد انداخت.

No comments: