June 6, 2006



رایس: تهدید نفتی ایران را جدی نمی گیریم




رایس: قرار نیست آمریکا به همه سخنان ایران واکنش نشان دهد
آمريکا می گويد تهديدهای نفتی ايران را جدی تلقی نمی کند و ترجيح می دهد برای دريافت پاسخ نهايی جمهوری اسلامی به پيشنهادهای هسته ای اروپا صبر کند.
کاندواليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، در مصاحبه های جداگانه با چند شبکه خبری اين کشور تاکيد کرد آمريکا به جای توجه به تهديد جديد ايران، بيشتر متوجه فرصتی است که در اختيار اين کشور گذاشته شده تا به مناقشه هسته ای خود با غرب پايان دهد.
آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی هشدار داده است که هر گونه اقدام اشتباه آمريکا عليه ايران، حرکت انرژی را در منطقه با خطر جدی روبرو می کند.
رهبر ايران همچنين تاکيد کرد اين کشور دست به جنگ نخواهد زد و با هيچ دولتی هم سر جنگ ندارد.
خانم رايس می گويد اين تهديد را نبايد جدی تلقی کرد زيرا ايران خود از عملی شدن آن آسيب خواهد ديد و قرار هم نيست که آمريکا به همه سخنان اين کشور واکنش نشان دهد.
به گفته او هشتاد درصد بودجه ايران از درآمد فروش نفت تامين می شود و عواقب اختلال در بازار جهانی نفت برای ايران بسيار جدی است.
خانم رايس همچنين ابراز اميدواری کرد ايران با ا نتخاب مسير همکاری با گروه ۱+۵ از مسير کنونی خود که مبتنی بر بی اعتنايی به خواست جامعه بين المللی درباره برنامه هسته اين کشور است دوری کند.
خانم رايس گفت که آمريکا و متحدانش منتظر جواب ايران می مانند ولی هشدار داد آنها اجازه نمی دهند در حالی که منتظر هستند، اين کشور به فعاليت های اتمی خود ادامه دهد.
تهديد نفتی ایران را نبايد جدی گرفت زيرا این کشور از عملی شدن آن آسيب خواهد ديد

کاندولیزا رایس
به گفته او آمريکا علاقه ای به مشخص کردن ضرب الاجلی در اين باره ندارد ولی فقط چند هفته منتظر می ماند و نمی گذارد اين روند ماه ها طول بکشد.
محمود احمدی نژاد رييس جمهور ايران ضمن تاکيد بر حق ايران به برخورداری از غنی سازی هسته ای، گفته که به درخواست دبير کل سازمان ملل متحد برای بررسی پيشنهاد اروپايی ها عجله نخواهد کرد.
وزير امور خارجه آمريکا هم در سخنانش حق ايران برای برخورداری از فناوری هسته ای غيرنظامی را تاييد کرد ولی گفت دنيا از فناوری که به جمهوری اسلامی امکان دستيابی به سلاح های اتمی را بدهد نگران است.
آيت الله خامنه ای در سخنان امروز خود گفته بود که توليد و به کارگيری بمب اتمی بر خلاف اصول اسلامی است و ايران نيز چنين هدفی ندارد.


No comments: