May 4, 2006


افسردگي در بسياري از جوانان ايراني مشاهده مي‌‏‏شود
نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم، با ابراز نگراني از رشد افسردگي در بين جوانان گفت: متاسفانه مداحان در مراسم شادي‌‏ها نيز سعي دارند اشك مردم را در آورند و خلق غمگين در جامعه ايران كاملا عادي شده است
.
علي باغبانيان، در گفت وگو با خبرنگار پارلماني" ايلنا" گفت: براساس مطالعات علمي قبل از سن بلوغ ميزان ابتلا به اختلالات رواني در پسران حدود سه برابر زنان است، ولي بعد از سن بلوغ اين روند كاملا عكس مي‌‏شود و در جامعه ايران نيز وضعيت به همين شكل است.
وي، ميزان ابتلاي انواع اختلالات رواني در بين ايرانيان را بيش از 20 درصد عنوان كرد و گفت: اضطراب، افسردگي و وسواس، شايع‌‏ترين اقسام اختلالات رواني در بين ايرانيان است كه جاي تاسف در اين است كه متاسفانه در بسياري موارد، ايرانيان تمايلي به مداخلات پزشكي براي رفع مشكلات رواني خود ندارند و فكر مي‌‏كنند بحث ترس از بلندي، آسانسور و چنين مواردي، عادي است.
وي، يكي از دلايل مهم برهم زننده تعادل رواني و بروز اختلالات‌‏رواني را بحث استرس خواند و گفت: افراد افسرده داراي سه ويژگي هستند كه در بسياري از جوانان ايراني مشاهده مي‌‏‏شود.
باغبانيان ادامه داد: متاسفانه جوانان ايران براي رسيدن به حداقل حقوق زندگي خود بايد هزاران مانع را در زير فشار انواع استرس‌‏ها بگذرانند و بحث كنكور، شغل‌‏يابي، امنيت شغلي، ازدواج و غيره جملگي از موارد مذكور است كه تمام اين استرس‌‏ها موجب بروز افسردگي در بين آنها مي‌‏شود.
وي، عدم امنيت دسترسي به حداقل حقوق اوليه را در علم روانشناسي موجب عدم امنيت رواني خواند و گفت: حكومت‌‏ها و دولت‌‏ها طبق قوانين ملزم هستند اين حداقل‌‏ها را براي جامعه تامين كنند.
وي، با اشاره به تبليغ عزا و ماتم در جامعه، گفت: طبيعي است كه هرچه انسان در محيط با نشاط و متنوع قرار بگيرد، از روحيه بالاتري برخوردار مي‌‏شود؛ ولي قرار گرفتن در محيط غمگين و در معرض برنامه‌‏هاي غم‌‏انگيز صداوسيما خواه‌‏ناخواه موجب بروز افسردگي در مردم بويژه جوانان مي‌‏شود.
وي افزود: البته با توجه به اينكه ما مسلمان هستيم، برگزاري برخي مراسم عزاداري‌‏ها امري طبيعي و پسنديده است ولي جاي سوال است كه آيا ما به همان ميزان كه مراسم عزاداري داريم، مراسم شادي هم داريم.
وي ادامه داد: متاسفانه در جامعه ما، مداحان حتي در مراسم‌‏هاي شادي نيز مراسم را به گونه‌‏اي هدايت مي‌‏كنند تا گريه خلق‌‏الله را در آورند و متاسفانه در اين زمينه كاري نشده است.
عضو كميسيون بهداشت درمان، ميزان شيوع افسردگي در جامعه ايران را در سطوح خفيف 20 درصد خواند و گفت: افسردگي‌‏هاي نوع شديد در جامعه ما حدود 10 درصد است كه حدود 7 درصد آن را زنان تشكيل مي‌‏دهند.
وي افزود: متاسفانه در جامعه ايران خلق شاد به عنوان يك خلق بيمار تلقي مي‌‏شود و خلق ناراحت و غمگين، خلقي طبيعي و عادي محسوب مي‌‏شود كه اين واقعا جاي نگراني است و بايد با تغيير شيوه‌‏ها و نگرش‌‏ها اين معضل را درمان كرد.
بايد دست نيروي انتظامي در برخورد با بدحجابي باز باشد
دبيركل بنياد بين‌‏المللي غدير درباره برخورد با پديده‌‏هاي اجتماعي و بدحجابي، گفت: ما برنامه فرمانده نيروي انتظامي را قبول داريم و بايد دست اين نيرو براي برخورد با بدحجابي باز باشد، در اين صورت شاهد خواهيم بود كه حتي يك موي سر زن نمايان نباشد.
ابوالقاسم خزعلي در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، تصريح كرد: برخورد قهرآميز صحيح نيست اما گاهي جريمه كردن لازم است زيرا پيامبر(ص) كه مظهر عطوفت بود، حد و تعزير را اجرا كرد و كساني كه نمي‌‏خواهند بشنوند و گوش دهند را بايد وادار كرد اما رفتار تند صحيح نيست.
وي درباره فعاليت وهابيون و برخي فرقه‌‏ها در استان‌‏هاي جنوبي كشور گفت: برخي از افراد كه بالاخص از كشورهاي حاشيه خليج فارس وارد كشور به خصوص استان خوزستان مي‌‏شوند، برخي شبهات را وارد كرده‌‏اند و برخي از اساتيد حوزه علميه براي پاسخگويي به اين شبهات به اين استان سفر كرده‌‏اند.
وي ادامه داد: نيروهايي براي ايجاد فاصله بين شيعه و سني با حمايت آمريكا در استان‌‏هاي جنوبي فعاليت مي‌‏كنند و اين گونه شبهات با حمايت آمريكا صورت مي‌‏گيرد كه بين شيعه و سني اختلاف بيندازد.
دبير كل بنياد بين‌‏المللي غدير وظيفه دولت را در مقطع كنوني بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: دولت بايد از حوزه علميه استفاده كند اما خود حوزه دارد قيام مي‌‏كند و دولت بايد از افراد پخته و دلسوز براي رفع اين مشكل به مناطق جنوبي ارسال كند كه در اين باره تاكنون موفق هم بوده‌‏ايم.

No comments: