April 21, 2006


خبرگزاری فرانسه از وین به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد یک مقام ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفر به ایران منصرف شده است. اولی هاینونن، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار بود این هفته برای گفتگو با مسئولین پرونده هسته ای جمهوری اسلامی راهی تهران شود، اما از رفتن به ایران خودداری کرده است.
منبع دیپلماتیک مزبور، خودداری این مقام ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفر به ایران را نشانه ناخرسندی آژانس از عدم همکاری رژیم تهران دانست و گفت لغو سفر وی همچنین بیانگر این است که رژیم تهران به درخواستهای آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ نداده است.
محمد البرادعی، مدیرکل آزانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته به تهران سفر کرد و با مسئولین پرونده هسته ای جمهوری اسلامی دیدار و گفتگو نمود.
آقای البرادعی هنگام ورود به تهران خواستار توقف فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی شد، اما رژیم تهران این درخواست وی را رد کرد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد تا 28 ماه آوریل به رژیم تهران مهلت داده است تا تمام فعالیتهای هسته ای خود را متوقف کند و از مدیرکل آژانس انرژی اتمی نیز خواسته است که تا پایان این مهلت، گزارشی از میزان تبعیت رژیم تهران از این درخواست را ارایه دهد.
يک سخنگوى وزارت امور خارجه انگلستان در لندن به خبرگزاری حکومتی ایرنا گفت کشورش در انتظار گزارش مديركل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در باره همكارى رژیم تهران است تا در باره گامهای بعدی تصمیم گیری کند.
اين سخنگو كه نخواست نامش ذكر شود افزود مسئله اصلى در حال حاضر، پيروى نكردن رژیم تهران از خواسته های آژانس و شوراى امنيت سازمان ملل است
.

No comments: