April 20, 2006


کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

تاریخ 31/1/1385
1. زندانها
الف) زندان اوین
:
بند209: که توسط وزارت اطلاعات اداره می شود و به بند اطلاعات معروف است، و همواره مملو است از افرادی که به اتهاماتی از قبیل اقدام علیه امنیت، شرکت در تجمعات و تحصنها و.. در سلول انفرادی زیر فشار بازجویی قرار دارند. افرادی که با عنوان بازداشت موقت در شرایطی کاملا غیر انسانی نگهداری شده و در سلولهایی تک نفره از ابتدایی ترین حقوق انسانی محروم هستند.
بند325( بند 2- الف): که متولی آن تشکیلات سپاه پاسداران است و تعدادی زندانی سیاسی را در خود جای داده ، به طوریکه این افراد در سلولهای انفرادی برای مدتهای طولانی نگهداری شده و ماههاست رنگ آفتاب را ندیده اند ( اکبر گنجی اخیرا در همین بند نگهداری میشد)
بند240: که زیر نظر سازمان زندانها اداره میشود. در این بند تعدادی از زندانیان عادی که در بندهای عمومی شرارت کرده اند نگهداری میشوند که شامل تعداد زیادی سلول انفرادی بوده و شرایط نگهداری بسیار غیر بهداشتی می باشد. اما در مقاطع مختلف بسیاری از فعالان سیاسی دانشجویی پس از بازداشت به این بند منتقل شده و مدت بازداشت موقت خود را درشرایط بسیار نامساعد این بند گذرانده اند. در گذشته و به خصوص دهه ی 60 نیز این بند محل نگهداری بسیاری از زندانیان سیاسی بوده است.
بند350( موسوم به بند کارگری): در این بند قریب به 20 زندانی سیاسی- امنیتی نگهداری میشوند. این بند در طی ماههای گذشته عنوان بند زندانی سیاسی را به خود گرفته است .
اندرزگاه 7: سالنهای 4و5و6: تعدادی از محکومین سیاسی مانند حمید پورمند( کشیش) در آن نگهداری میشوند.
ب) زندان رجایی شهر:
یکی از تبعیدگاههای حکومت میباشد که در طبقه بندی زندانها محل نگهداری قاتلین و اشرار خطرناک میباشد با این حال در طی چند سال گذشته بسیاری از محکومین سیاسی برای گذراندن دوران حبس خود به این زندان منتقل گشته اند. در حال حاضر حدود 10 زندانی سیاسی در اندرزگاهها و بندهای مختلف این زندان از قبیل بند 1، بند موسوم به فرهنگی، بند6، اندرزگاه 2 و ... نگهداری میشوند.
ج) زندان قزل حصار:
این زندان نیز همچون زندان رجایی شهر در زمره زندانهایی است که محل نگهداری جرایم خطرناک میباشد. با این وجود در حال حاضر یک وبلاگ نویس (مجتبی سمیع نژاد) در این زندان دوران محکومیت خود را سپری میکند.( افشین زارعی دیگر وبلاگ نویس زندانی که چندی پیش از زندان آزاد شد نیز در همین زندان دوران محومیت خود را گذراند)
2. بازداشتگاهها:
دستگاه امنیتی برای گریز از جوابگویی ، تعداد زیادی از فعالان سیاسی، شامل خبر نگاران و اربابان جراید، کارگران مبارز، زنان،روحانبون و دگر اندیشان و دانشجویان و.. را در بازداشتگاههای مختلف در گوشه و کنار شهر تهران به اسارت میکشاند تا پیگیری سرنوشت آنان مقدور نباشد.
ضمن اینکه در این بازداشتگاهها گاهی افرادی هستند که قریب به 2 سال در آنجا به طور مخفیانه نگهداری شده و کسی از سرنوشت آنان خبر ندارد.
الف) بازداشتگاه مرصاد واقع در زیر پل کالج
ب) بازداشتگاه 59 سپاه واقع در پادگان عشرت آباد
پ)بازداشتگاه 64واقع در 30 متری جی(0 پادگان جی)
ت) بازداشتگاه36 واقع در چهار راه فاطمی ( متعلق به حفاظت اطلاعات سازمان قضایی نیروهای مسلح)
ث) بازداششتگاه 66 متعلق به سپاه( وقع در قصر فیروزه)
ج) بازداشتگاه معروف به کلوپ آمریکایی
چ)بازداشتگاه سئول واقع در خیابان سئول
ح)بازداشتگاه عبدالله انصاری واقع در اتوبان همت شرقی
خ) بازداشتگاه مطهری واقع در زیر زمین گذرنامه ناجا
د) بازداشتگاه فرودگاه واقع در محوطه فرودگاه مهر آباد( بخش نظامی)
ذ)بازداشتگاه امام زمان واقع در پشت پارک طالقانی ،پشت ایستگاه مترو میرداماد
ر)بازداشتگاه اطلاعات( واحد پیگیری وزارت اطلاعات) چهارراه ولی عصر ، خیابان مظفری(صبا)
ز) بازداشتگاه ارتش واع در اکثر پادگانهای ارتشی که بوسیله حفاظت اطلاعات ارتش و سپاه اداره میشود و تمامی آنها خارج از حیطه ی نظارتی سازمان زندانها میباشد.
علت پراکندگی نیز این است که آمار واقعی تعداد زندانیان سیاسی بر کسی روشن نشود.
این تنها گوشه ای از بازداشتگاهها و زندانهایی است که به صورت قانونی و غیر قانونی بسیاری از فعالان سیاسی را نگهداری میکنند.
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

No comments: